Saturday 25 January 2014

TERORISMUL CU FATA UMANA ?



TERORISMUL CU FATA UMANA ?
GILAT SHALIT – DOVADA CLARA CA ISRAELUL NU ISI ABANDONEAZA NICIODATA  SOLDATII

Abstract: Action to identify, analyze, and counter terrorism knows, regardless of the form would show, will always be difficult and very complicated, since it seems that terrorism will have in almost all cases, the strategic initiative and preventive efforts will be huge, slow, risky and not always with a predictable ending. Terrorism is not just a product of a sick world, namely, a part of a world that feels beaten, exasperated, desperate, hopeless and without cure. He is also a product of the aggressiveness of the world, of its hidden and revengeful spirit. Therefore we focused in this article on religious terrorism. Although it may seem absurd today, terrorism in the name of religion has become the mainstream of political violence in the contemporary world event, however, not only because nationalism and ideology remain catalysts for extremist behavior.

Key words: fedaini or sect of assassins, militants Hamas,  Peace agreement

La inceputurile noului mileniu, viitorul Israelului este legat de redefinirea existentei sale. Nascut din idealurile sionismului si din tragedia exterminarii evreilor in lagarele naziste, statul Israel a purtat mai multe razboaie impotriva tarilor arabe invecinate si a creat o democratie care a evoluat sub egida Partidului Laburist. Intr-o tara in care armata este omniprezenta, unde religia influenteaza sfera dreptului si unde economia s-a dezvoltat in ritm sustinut, societatea este confruntata cu multiple antagonisme: antagonismul dintre arabi si evrei, cel dintre populatia askenaza si cea sefarda si, in ultimele decenii, conflictul dintre religiosi si laici. La cincizeci de ani de la infiintarea statului evreilor, Isrealul se afla intr-un punct crucial al storiei sale (Klein, 2003). Un stat modern si o societate avansata asigura o bunastare de invidiat, dar pacea cu tarile arabe a devenit o problema acuta.
Reintoarcere la istorie
Vechiul Testament este documentul care construieşte ideea că actuala configuraţie a Orientului Mijlociu îşi are fundamantele în textul biblic[1], că în urma blestemului lui Noe, Canaan, fiul lui Ham (implicit poporul său şi urmaşii săi), a purtat şi poartă anatema biblică prin care a fost condamnat să trăiască în robia lui Sem şi a urmaşilor săi.
La începutul ei, istoria poporului evreu a constat într-o serie de emigrari prin ţinuturile dintre Eufrat şi Nil. Avraam împreună cu soţia sa, Sarai, nepotul său, Lot, slujitorii şi turmele sale, a plecat cel mai probabil din oraşul caldeean Ur,[2] spre Canaan, pământul făgăduit lui şi urmaşilor lui. După peregrinări ce i-au dus până în Egipt, ei s-au stabilit în ţinutul Canaanului spre sfărşitul sec. al XIX-lea (Sanda, 2011), tinut aflat in vestul Siriei şi Palestina.
In februarie 1947, Marea Britanie, mandatata de Consiliul aliat suprem inca din 24 aprilie 1920 sa administreze Palestina, solicita ONU sa se ocupe de chestiunea palestiniana. La 29 noiembrie 1947, Adunarea generala ONU  a adoptat o rezolutie prin care cerea crearea unui stat evreiesc in Palestina, considerand ca „este un drept natural al poporului evreu sa fie, la fel ca toate celelalte natuni, stapan pe propria soarta si pe pamantul propriului stat suveran” (Declaratia de independenta, 15 mi 1948). Adunarea generala a Natiunilor Unite a aprobat planul de impartire a Palestinei. La 14 mai 1948, autoritatile evreiesti proclama independenta statului Israel, David Ben Gurion (1886 – 1973) fiind considerat „parintele natiunii israeliene”. La scurt timp va fi recunoscut ca stat de SUA, apoi de fosta Uniune Sovietică şi ulterior de alte state. La 11 mai 1949, Israelul este admis în ONU. Recunoaşterea independenţei şi suveranităţii Israelului de către statele occidentale, imediat după 1948, este în primul rând rodul unor strategii şi demersuri politice bine coordonate de organizaţiile evreieşti (sioniste). Câştigând susţinerea comunităţilor evreieşti din toată lumea, au dobândit mijloacele politice şi financiare necesare sensibilizării cancelariilor occidentale şi în final au obţinut recunoaşterea Israelului ca stat pe pământul Palestinei şi admiterea sa în Organizaţia Naţiunilor Unite. Nu în ultimul rând, este şi rezultatul acţiunilor organizaţiilor evreieşti Irgun, Stern şi Hanganah care au creeat o presiune psihologică uriaşă asupra autorităţilor de la Londra şi în general asupra mediilor europene, pentru a sprijini cauza evreiască. De retinut este ca Israelul nu şi-a declarat graniţele statului şi ţările vecine. Este poate singurul caz din istoria recentă când un stat îşi declară independenţa fără a avea macar o graniţă stabilită şi recunoscută de vecini (Sanda, 2011). In 15 mai 1948, in momentul plecarii definitive a englezilor, izbucneste razboiul. Armatele tarilor arabe vecine invadeaza Palestina. In 1949, are loc semnarea unor acorduri intre Israel si tarile implicate in conflict: Egipt (24 februarie), Liban (23 martie), Iordania (3 aprilie) si Siria (20 iulie). Israelul ocupa 80% din cei 27.000 km patrati care constituie suprafata Palestinei (Klein, 2003) fata de 62% cat se stabilise prin planul de impartire aprobat de Adunarea generala a Natiunilor Unite.





Evrei şi arabi în «PALESTINA »
    ANUL
EVREI
ARABI
1800
6.700 (aprox 4%)
268.000
1880
24.000 (aprox 4,5- max 5%)
525.000
1915
80.000/90.000 (15,2%)[3]
590.000[4]
1931
174.000 (aprox 20%)
837.000
1947/1948
630.000 (48%)
1.310.000
1998 (în Israel)
80,5%
750.000 (aprox 19,5%)

Evoluţia demografică a evreilor în urma
procesului de colonizare a Palestinei (perioada 1800-1947/1948), in,
Sanda, L., Conflictul israeliano/palestinian, 2011

La 5 iunie 1967, in zori, aviatia israeliana distruge la sol aviatia egipteana. In sase zile, trupele israeliene cuceresc desertul Sinai (inclusiv fasia Gaza), Cisiordania (cu Ierusalim) si podisul siran Golan. Harta se modifica substantial: teritoriul ocupat de Isreal este de trei ori mai mare decat inainte. Israelienii descopera insa o noua realitate (Klein, 2003), cea unei demografii palestiniene destul de dinamice si a unei miscari de rezistenta in fata ocupatiei care se va accentua de la un an la altul, pana in zilele noastre. In 1964, Liga araba construieste Oganzatia pentru Eliberarea Palestinei (OEP) care va avea un rol important dupa razboiul din 1967, dezlantuind un prim val de atentate teroriste, manifestate pri deturnari de avioane si prin atacuri dure cum a fost uciderea atletilor israelieni la Jocurile Olimpice de la Munchen din 1972.
Expresiile terorii

Filosofia existenţială a terorismului, filosofie identificată prin rădăcini istorice desprinse din operaţiuni criminale întreprinse în vremurile trecute, trebuie cunoscuta cu multa atentie. Este ştiut deja ca terorismul nu reprezintă o problemă nouă (Seger, 1992). Din punct de vedere istoric, potrivit lui Mircea (2006), terorismul a apărut în jurul anului 1000 (anul 489 al Hegirei), pe pământul Islamului, cu secta Nizari, ramura iraniană disidentă a imaelismului fatimid. Nizarii refugiaţi apoi în Siria şi-au întemeiat COMANDERIILE FIDA'I şi executau la comandă asasinate politice sau crime selective, sacrificându-şi, uneori, propria viaţă. Mai târziu, au fost numiti HASISIN (care a dat cuvântul asasin) de la Hasisiyya, care însemna consumator de haşis. Încă din primul secol de după Hristos, Fanaticii din Palestina au folosit tactica teroristă în lupta lor împotriva ocupaţiei romane. Momente de manifestare a terorismului, ca formă de expresie a terorii, ne sunt cunoscute încă din anul 2380 i. Hr., an în care avem consemnată BĂTĂLIA DIN URUK, dintre hoarda semitică a lui Sargon, zis şi Sharru - Kenu (suveran legitim) şi armata sumeriană a lui Lugalzagisi. Apreciată drept o piatră de hotar pentru ordinea mondială (Frattasio, 2006), bătălia deschide drumul lui Sargon, cândva grădinarul curmalelor regale din Kish, apoi paharnic şi ministru al regelui Urzababa, spre noi atacuri şi cuceriri, de la vechiul Elam (Iranul de astăzi), până la Tilmun, cel mai imoprtant şi cel mai îndepartat centru comercial, aflat la marea inferioară, adică Golful Persic, loc considerat drept grădina Edenului. 
Dincolo de etapele istorice firesti dezvoltarii stadialitatii umane, lumea a fost confruntată cu o multitudine de acţiuni teroriste unele de o violenţă inimaginabilă, care răspândeau si raspandesc  groază si nu in ultimul rand tulbură profund viaţa normală a societăţii. Înţeles şi ca un „război ascuns, nedeclarat” sau „conflict de mică intensitate, cu obiectiv limitat”, (Andreescu şi colectiv, 2003)  dar şi ca o „boală a secolului al XXI-lea“(Stoina, 2002) terorismul a evoluat atât de mult, încât ştiinţa trebuie să-l investigheze coordonat, sincronizat, cu participarea tuturor domeniilor şi ramurilor sale începând de la „a“ şi ajungând până la „z“ (Stoina, 2002). Terorismul nu este insa doar un produs al unei lumi bolnave, mai exact, al unei părţi a unei lumii care se simte lovită, exasperată, disperată, fără şansă şi fără vindecare. El este şi un produs al agresivităţii lumii, al spiritului ei ascuns şi răzbunător (Muresan, 2009). Terorismul a căpătat la acest început de secol şi mileniu, prin amploarea şi diversitatea formelor sale de manifestare, un caracter complex, extins la scara întregii planete. Acest lucru este cu atat mai evident cu cat ne reamintim de 9/11 septembrie 2001. Lucrurile nu sunt simple nici daca privim spre Israel.

Operatiuni israeliene
Pentru Israel, traditia de a nu lasa nici un om abandonat, nici cand este mort, este chiar mai puternica decat cea a 'No man left behind' care inspira fortele americane. Armata israeliana este poporul insusi, simbolul capacitatii de a nu mai fi neaparat. Eliberarea propriilor oameni, recuperarea ostaticilor a devenit peste ani o adevarata specialitate militara israeliana - operatiunea Entebbe a fost prima si cea mai spectaculoasa dintre aceste recuperari, in timpul careia fortele israeliene au eliberat, in iunie din 1976, 248 de pasageri ai unui avion Air France deturnat in Uganda de palestinieni. Acea operatiune a fost condusa - un detaliu semnificativ pentru a intelege starea de spirit de astazi din Israel - de Jonathan Netanyahu, fratele mai mare al premierului care a semnat schimbul de prizonieri (http://epochtimes-romania.com).
Un pret scump pentru un erou ?

Gilat Shalit este pretuit de statul Israel. Gilad Shalit, care are si nationalitate franceza, a fost capturat la 25 iunie 2006 in cadrul unei operatiuni desfasurate de un comando palestinian impotriva unui post militar in sudul Israelului, la frontiera cu Fasia Gaza. Atacul a fost revendicat de trei grupari armate palestiniene, intre care brigazile Ezzedine Al-Qassam, aripa armata a Hamas. Oficialii israelieni, la presiunea publicului, au incercat sa obtina eliberarea tanarului, dar incercarile au esuat de fiecare data. Cu toate acestea, discutiile au fost reluate, ajungandu-se in cele din urma, la un consens intre militantii Hamas si premierul israelian Benjamin Netanyahu. Sunt voci care spun insa ca Israelul plăteşte cel mai scump "preţ" pentru eliberarea unui militar. Surprinzator sau nu, circa 79% dintre israelieni au fost favorabili schimbului de prizonieri. Multi dintre cei care au fost sau vor fi eliberaţi în schimbul lui Gilad Shalit se fac vinovati si de actiuni teroriste.

Gilad Shalit
Soldatul Gilad Shalit, acum avansat la gradul de sergent-major, a fost capturat la 25 iunie 2006, în timpul unei incursiuni a militanţilor Hamas la periferia Fâşiei Gaza. Doi soldaţi israelieni au fost ucişi, iar Shalit, în vârstă de 19 ani, a fost capturat. Era 25 iunie 2006, iar la scurt timp avea să debuteze conflictul dintre Israel şi gruparea Hezbollah din Liban. În cursul detenţiei sale, Shalit, deţinător şi al cetăţeniei franceze, a devenit un simbol a antagonismului israeliano-palestinian (Marchievici, 2011). Militanţii Hamas au oferit mai multe înregistrări audio şi o scrisoare scrisă de acesta, ca dovezi că soldatul este în viaţa, însă au cerut în schimbul eliberării sale ajutoare medicale pentru palestinienii deţinuţi în Israel şi eliberarea a 1.027 de deţinuţi din închisorile israeliene.
Autoritatea Palestianiană se afla în umbra Hamas?
Presa israeliană şi cea occidentală consideră că principalul pierzător al acordului istoric de schimb de prizonieri nu este guvernul israelian, ci preşedintele Autorităţii Palestiniene, Mahmoud Abbas, cel care a cerut recent ONU recunoaşterea statului palestinian. Premierul Netanyahu a încălcat un tabu al politicii israeliene şi a negociat cu organizaţia Hamas, în timp ce Abbas, care nu deţine controlul decât în Cisiordania, a rămas în afara luminii reflectoarelor.
Autoritatea Palestiniana
Teritoriile care formează Autoritatea Națională Palestiniană s-au aflat în trecut sub control britanic.  Autoritatea Palestiniană este o entitate politică ce se exercită de iure pe majoritatea teritoriului denumit Cisiordania și în șia Gaza. În Cisiordania există numeroase mici enclave cu așezări sau colonii agricole și urbane israeliene evreiești înființate după 1967. In mai 1977, in Cisiordania erau 34 asezari; in mai 1982 numarul lor ajunsese deja la 71. La aceste cifre trebuie adaugati colonii din fasia Gaza, circa 4000, si din Golan, circa 15.000.

Principalul scop al politicii autorității naționale este înființarea unui stat al palestinienilor, cu capitala în Ierusalimul de Est (arabă: al-Quds). Unele grupări palestiniene, care ar dori fărâmițarea Israelului și crearea unui stat palestinian între Iordan și Marea Mediterană (de exemplu Hamas), consideră acest deziderat politic drept trădare. Din cauza acestui disens, atentatelor teroriste palestiniene le cad victime și palestinieni. Cum de a acceptat Hamas, care nici macar nu recunoaste Israelul, schimbul de prizonieri? Raspunsurile pot fi multiple. In ultimele luni, Hamas a cunoscut o izolare progresiva, neputand plati salariile de care depinde intreaga economie a zonei. Cu toate acestea, scopul principal al Hamas ramane distrugerea statului israelian si fondarea, in locul sau, a unui stat islamic palestinian, dupa cum se arata in Carta Hamas, articolul 7: “Hamas asteapta sa implineasca voia lui Allah, indiferent cat timp dureaza”. Profetul Mohamed a spus: Ceasul Invierii nu va veni pana cand musulmanii nu se vor fi luptat cu evreii; pana cand evreii nu se vor ascunde sub copaci si sub pietre, iar pietrele vor striga: O, musulmani! Se ascunde un evreu sub mine, veniti sa-l omorati!” (Stroie, 2009).
Hamas – organizatie terorista ?
Hamas este pe lista de organizatii teroriste a Statelor Unite, Canadei, Israelului si Uniunii Europene si este responsabila de uciderea a peste 500 de persoane in atacuri sinucigase sau cu bomba inca din 1993. Sheikh Ahmed Yassin si Sheikh Ahmed Rantissi, lideri ai Hamas, au fost asasinati de Israel, motiv pentru care organizatia are acum sediul in subteran, in Fasia Gaza, teritoriu pe care il controleaza.
Campania islamica
Organizația Hamas își are originea într-o aripă a unei alte organizații cea a Fraților Musulmani în șia Gaza. Se pare că primele idei cu privire la crearea sa, se situează în jurul anului 1967. În 1978 șeicul Ahmad Yasin, conducătorul la acea vreme al Fraților Musulmani în șia Gaza, înființează o fundație non-profit sub numele Al-Mudjamma' . Aceasta promova Islamul și încerca să câștige susținerea instituțiilor, universităților și a cercurilor religioase.
 Numele organizatiei este un acronim al expresiei Harakat al Mawqawama al Islamiyya, care inseamna “Miscarea Islamica de Rezistenta”. Nu se stie exact cati membri are organizatia, insa se stie ca exista zeci de mii de simpatizanti in toata lumea. La moartea lui Sheikh ahmed Yassin, se stie ca aproximativ 200.000 de persoane au iesit in strada sa il conduca pe ultimul drum (Stroie, 200).
Miscarea Hamas a fost inregistrata legal in Israel in 1978 de catre seicul Ahmed Yassin, liderul spiritual al acesteia, sub forma unei asociatii islamice denumita Al-Mujamma Al Islami. Organizatia a castigat o multime de suporteri si simpatizanti prin intermediul propagandei religioase si a muncii sociale. O mare parte a succesului inregistrat de Hamas se datoreaza influentei castigate in Fasia Gaza.
Numarul mare de refugiati, privatiunile socio-economice ale populatiei din taberele de refugiati si statutul relativ scazut al elementelor nationaliste pana aproape de zilele noastre au facut ca Hamas sa-si raspandeasca influenta asupra refugiatilor. Vehicularea ideii ca eliberarea tuturor palestinienilor este mai importanta in Gaza, alaturi de factorii sociali, alimentau influenta islamica in zona.
Un alt factor care a ajutat la popularitatea fenomenului islamic a fost acela ca miscarea nationalista palestiniana si OEP au mutat centrul puterii politice din Palestina, prin consolidarea unei conduceri externe, pe cheltuiala celor din interiorul teritoriilor. In opozitie cu acestia, campania islamica si structura sa de conducere s-au dezvoltat in intregime in interiorul Palestinei (al-dakhil) si astfel au putut servi mai bine interesele palestinienilor.
Infrastructura islamica din teritorii a activat separat dar in paralel cu institutiile nationaliste construite de OEP in anii 1980. Hamas a reusit sa formeze un sistem social care sa constituie o alternativa a structurii politico-sociale oferite de OEP. Prestigiul organizatiei se baza atat pe capacitatile ideologice, cat si pe cele practice, ca o miscare a carei contributie la viata cotidiana nu a fost mai putin importanta decat cea din cadrul miscarii de lupta impotriva Israelului si impotriva ocupatiei. O schimbare importanta din cadrul organizatiei a fost tranzitia de la pasivitatea fata de regimul israelian la activitati militante si violente de amploare in special in interiorul Fasiei Gaza si in exteriorul acesteia. Miscarea si-a schimbat denumirea in Miscarea de Rezistenta Islamica - Hamas si si-a dezvaluit caracterul palestinian si patriotismul. A sustinut ca nu este numai o forta paralela dar si o alternativa la controlul aproape total al OEP si factiunilor sale asupra palestinienilor din Teritorii. Mijlocul prin care Hamas si-a crescut influenta a fost moscheea. Aceasta a fost si primul obstacol in calea declansarii razboiului civil. In acelasi timp, liderii Hamas au lucrat si la infiintarea mai multor structuri proprii organizatiei. In traditia Fratilor Musulmani, seicul Yassin a infiintat Hamas ca pe o miscare secreta. El a incercat sa separe diferitele structuri si zonele de activisti si sa foloseasca numai mesaje codate in comunicatiile interne.  Aparatul militar a fost denumit Mujahidin. La inceput, conducerea nu a incercat sa atraga efective mari de activisti in cadrul organizatiei. Scopul fondatorilor a fost acela de a stabili instrumentele de activitate prin care s-ar putea conta pe un numar redus de activisti la centru. Dar o noua generatie de lideri de strada a aparut din cadrul sistemului structural complex construit de catre Fratii Musulmani in decursul anilor. Aceasta generatie, obedienta si plina de fervoare religioasa a devenit calauzitoarea luptei islamice.
La inceputul anului 1991, Zaccaria Walid Akel, seful sectorului terorist al Hamas, a infiintat primele batalioane teroriste. In faza initiala acestea rapeau si executau oameni suspectati ca ar colabora cu Israelul. Asasinarea rezidentului Kafar Darom, Doron Shorshan in decembrie 1991, a constituit primul asasinat al unui cetatean israelian, executat de un asemenea detasament si a marcat schimbarea modului de operare al Hamas. Ideologia de baza a Hamas a fost fundamentata in principal pe curentul Fratilor Musulmani. In Declaratia Islamica publicata de catre Hamas in august 1988, organizatia se autodefineste: "ramura palestiniana a Fratilor Musulmani".(http://www.bbc.co.uk/romanian).
Brigada Izz Ad - Din Al-Qassam
Fondata în 1992, sub conducerea lui Yahya Ayyash, brigada cinsteste prin denumire numele unui lider celebru al rezistenței arabe în zonă 'Izz Ad-Din Al-Qassam, un predicator sunit din perioada mandatului britanic asupra Palestinei, care în 1930 a fondat un grup militant arab numit Mâna Neagră. Brigada 'Izz Ad-Din Al-Qassam cunoscuta și sub numele „elevii lui Ayyash“ sau „elevii inginerului“ comemoreaza si memoria primului conducător, ucis în 1996. Yahya Ayyash era supranumit si inginerul deoarece el era specialistul organizației în crearea dispozitivelor explozibile.
Atacurile Hamas raman centrate pe Israel, dar si importiva gruparilor politice rivale. In iunie 2007, Hamas a reusit sa elimine din Fasia Gaza organizatia rivala Fatah, dupa o lovitura de stat sangeroasa. „Membri ai Fatah erau impuscati in genunchi dupa care erau aruncati de pe acoperisurile caselor.Cel putin un membru Fatah a fost transat si trimis familiei sale in bucati” (www.mideast.org).
De la simtul divin la razboiul pentru resurse
Ireconciliabilitatea dintre Islam şi duşmanii săi, disfunctionalitatile existente intre organizatiile HAMAS si FATAH, eforturile Autoritatii Palestinene, dar si cele ale statului Israel, precum  şi „simţul divin al extremului teritorial”, potrivit căruia bin Laden cerea ca toţi necredincioşii să părăsească locurile sfinte ale musulmanilor, sunt subiecte de analiză şi în cuprinsul viitoarelor noastre preocupari. FATWA  – dată de Shaikh Usama Bin – Muhammad bin Laden, Aiman al-Zawahiri, emir al Grupării Jihadului din Egipt (G.I.), Abu Yasir Rita’i Ahmad Taha, lider al Grupului Islamic Egiptean, Shaykr Mir Hamzah, Secretar al Ulemalelor din Pakistan şi de Fazlur Rahman, emir al Mişcării Jihadului din Bangladesh, condamna SUA pentru bazele din Arabia Saudită unde ocupă pământul Sfânt al Islamului.De asemenea condamnă alianţa cruciato-sionistă pentru blocada Bagdadului, milionul de doctrine şi umilirea populaţiei musulmane şi, nu în ultimul rând, dorinţa SUA de a ocupa Peninsula Arabă.
 In aceste conditii, desi Osama Bin Laden nu mai exista, pacea este departe de a fi reasezata in tarile din Orientul Mijlociu si din Africa de Nord. Ce intarzie acest lucru ? Raspunsul este simplu: lupta pentru resurse. Asistăm, astazi, la o confruntare dintre Orientul şi Occidentul lumii, în care Islamul devine nu doar un instrument de ripostă la noile teze şi orientări ale ştiinţelor sociale moderne dar şi o temă abordată cu obsesie drept singura cauză a acestei noi confruntări? Sa fie vorba doar de o avalanşă de discursuri care au drept subiect nu fenomenul islamic contemporan, cum s-ar crede la o simpla vedere, ci interesul pentru petrolul tarilor arabe ? Spunem acest lucru, stiut fiind faptul ca statele arabe detin monopolul zacamintelor pe glob. Rezervele de petrol reprezinta  60,17 % din totalul rezervelor confirmate de petrol ale lumii, si totalizeaza o suma de 683,5 milioane de barili, petrol de care, nu o singura data, statele occidentale s-au aratat foarte interesate. In aceste conditii, ne mai surprinda  ceea ce s-a intamplat recent in tari precum Yemen, Egipt, Regatul Bahrain sau Libia ? Sa ne mai intrebam de ce oare razboiul declarat de Franta, impotriva colonelului libian Moamer Ghadafi, a fost incheiat cu executarea acestuia? Ce sa insemne toate acestea?
In loc de concluzii:
  • Analiza evoluţiei fenomenului la scară mondială relevă că începutul de mileniu trei, a dus la o modificare radicală asupra componentelor „ecuaţiei de securitate mondială” (Tudor, 2006).

  • Preocuparea Occidentului pentru  locul detinut de Islam în contexte istorice succesive, reprezinta doar un paravan in atingerea unor scopuri prestabilite? În contextul amplificării competiţiei economice mondiale, cucerirea şi menţinerea pieţelor este în primul rând o problemă de resurse (Popescu, 2008). Apare tot mai clar faptul că tendinţele geopolitice actuale cât şi cele de perspectivă sunt de natură preponderent economică. Economia mondială este dependentă în continuare de resursele energetice convenţionale iar criza energetică continuă să se adâncească. Marii giganţi ai economiei mondiale sunt într-o competiţie acerbă pentru câştigarea supremaţiei pe piaţa „aurului negru”. Este din ce in ce mai evident ca lupta pentru energie nu mai este numai în culise. Ea s-a mutat şi în teatrele de război şi va continua să deschidă şi alte teatre, Libia fiind exemplul cel mai apropiat. Intamplator sau nu, rezervele Libiei sunt estimate la circa 42 de miliarde de barili de petrol crud de înaltă calitate. Cine isi doreste controlul asupra resurselor?
·         Islamul, nu propovăduieşte terorismul sau încurajează pe cineva să omoare oameni nevinovaţi. Faptul că Islamul este implicat în activităţi teroriste nu ne îndeamnă să credem că  această religie este pro-teroristă. “Uciderea unei persoane, fără o justificare dreaptă, echivalează cu uciderea lumii întregi, iar salvarea vieţii unei persoane valorează cât salvarea întregii umanităţi” (Coran, 2004). Israelul, si prin eforturile depuse pentru eliberarea lui Gilat Shalit, a demonstrat ca stie ce inseamna viata unui om, dincolo de ambitiile politice. Ţinând seama de toate acestea, eliberarea lui Gilat Shalit si schimbul de prizionieri anunta cel putin o reconsiderare a raporturilor de forta  in Orientul Mijlociu.

BIBLIOGRAFIE SELECTIVA
ANDREESCU, A., RADU, N. (2007) The voice of terror between ISLAMIC  LOW and CIVILIZATION CONSCIOUSNESS, in, “Romanian Military Thinking”, april - mai, vol 2, 2007.
ANDREESCU, A., RADU, N. (2007),  Terrorism  From The Big Encyclopedia of Jihad to Hamas Covenant and The White Qaeda , in,Romanian Military Thinking”, ianuary - march, vol 1, 2007; 
ANTIPA, M., (2004). Securitatea şi terorismul. Prevenirea şi combaterea acţiunilor extremist- teroriste pe teritoriul României, Ed. Celsius, Bucureşti.
BAHMAREANU, C., Resursele energetice şi mediul de securitate la începutul secolului XXI, Universitatea Naţională de Apărare „CAROL I”, Centrul de Studii Strategice de Apărare şi Securitate - Editura Universităţii Naţionale de Apărare „Carol I”, Bucureşti, 2006
BARNA, C., (2007), Occident vs. Islam: globalizarea războiului sau a păcii?, în, Cadran Politic”, nr.43.
BURGESS, M., DELCEA, E.,I., (2006). Problematica definirii terorismului, în, „Terorismul Azi”, vol IV - VI, an 1, oct. – dec.
CHERIM ENGHIN, Islam , religia terorii ?, Fundatia Taiba, Constanta, 2007
CHOMSKY, N., America in cautarea dominatiei globale: Hegemonie sau supravietuire, Ed. Antet, Bucuresti, 2003
CUCU. I., Terorismul economic, in, Revista Crima Organizată şi Terorismul Azi, vol. 43, an VI, 2010
DELCEA, C., (2006). Psihopatologia teroristului, în, Terorismul Azi, vol1, an 1, iulie.
DELCEA, C.; BĂDULESCU, A (2006).  11 septembrie 2001 – cauze şi consecinţe, în, Terorismul Azi, vol III, an 1, septembrie.
DIECKHOFF A.(1989). Les espaces d’Israel, Essai sur la strategie territoriale israelienne, Presses de la Fondation Nationale des Sciences Politiques, 1989
DIMONT I. Max (1999). Evreii, Dumnezeu şi Istoria, Traducere de Irina Horia, Bucureşti, Editura Hasefer, 1999
FRATTASIO, A., (2006). Epistemologia terorii, Ed. ERA, Bucureşti.
FRUNZETI, Th si colectiv, Lumea 2011 – Enciclopedie politică şi militară (studii strategice de securitate),  Editura CTEA, Bucureşti, 2011
HUNTINGTON, P. S., (1997). Ciocnirea civilizaţiilor şi refacerea ordinii mondiale, Editura Antet, Bucuresti.
KLEIN, C., (2003).  Israel, statul evreilor,  Editura Big All, Bucuresti
MARCHIEVICI, C., (2011), Soldatul-gilad-shalit-israelianul-care-valoreaza-cat-o-mie-de-palestinieni-161220/, in, http://www.cotidianul.ro/
MIRCEA, V., (2007) , Islamul - de la producator de idei la izvor de terrorism: Drumul de la Renaştere la Terorism , în, “Cadran Politic”, nr.12.
PREVOST, J.,F., (1973). Les aspects nouveaux du Terrorisme International, în, „Annuaire Francais de Droit International”.
XXX (2003). Profil,  Buletin, Serviciul Român de Informaţii, an I, nr.1, martie.
RAUFFER, X, (1987), La nebuleuse: Le terrorisme du Moyen-Orient, Ed. Fayard, Paris.
SANDA, L., (2011). Conflictul israeliano – palestinian, Ed. Universitaria, Bucuresti
SEGER, K., (1990). The antiterrorism handbook. Ed. Presido, SUA.
SIMILEANU, V., (2006). Radiografia terorismului, Ed. TopForm, Bucureşti.
SPRINZAK, E., (1999). The ascendance of Israells radical right. New York; Oxford University Press.
STOINA, N., (2002).  Megaterorismul - provocarea mileniului III, în, http://actrus.ro.
STROIE, L., (2009). Hamas, in, ziare.com
TRONCOTA, T., (2007),  Noi termeni ce definesc terorismul sau terorismul prin alte mijloace, in, Terorismul Azi, vol III, an 1, septembrie.
TEODORESCU, S., (2008). Accesul statelor la resursele de energie, in, “Sesiune de comunicari stiintifice”, Facultatea de Stiinte Politice si Relatii Internationale, Universitatea “Lucian Blaga”, Sibiu.
VĂDUVA, Ghe., şi colectiv (2002).Terorismul. Dimensiunea geopolitică şi geostrategică. Academia de Înalte Studii Militare, Centrul de Studii Strategice, Bucureşti.
XXX (2006). 11 Septembrie 2001. Raportul final al Congresului american de anchetă privind atacurile teroriste asupra SUA, Ed. Alfa, Bucureşti.

Pagina webb



http://worldwildewar.3x.ro/atentate.htm


[1] Sanda, L., 2011, cu privire la „Facerea”, cap. 9, art 25, 26 şi 27: Întru-cât Ham („tatăl lui Canaan”), unul dintre cei 3 fii ai lui Noe (alături de Iafet şi Sem), a privit la goliciunea tatălui său (Noe), a fost blestameat de Noe. Art. 25: „Blestamat sa fie Canaan! Robul robilor sa fie la fraţii săi!”Art. 26: „Bin ecuvantat să fie Domnul D-zeul lui Sem; iar Canaan să-i fie rob!”Art. 27: „Să înmulţească D-zeu pe Iafet şi să se sălăşluiască acesta în corturile lui Sem, iar Canaan să-i fie slugă”.
[2] În ceea ce priveşte patria lui Abraham, cercetătorii nu mai îmbrăţişează cu aceeaşi convingere teoria conform căreia locul „natal” ar fi localitatea Ur, şi totuşi admit că, cel puţin, aici este „locul unde nucleul originar al temei a fost elaborat”, Ligia Bârzu, pag 90.
[3] Datorită deportărilor realizate de Imperiul Otoman asupra populaţiei evreieşti  în timpul Primului Război Mondial, populaţia evreiască din Palestina a scăzut la aproximativ 60.000 de locuitori, conform Gh. N. Cazan, Problemele Orientului Apropiat de la Războiul Mondial la Conferinşa de pace de la Lousanne (1914-1923), în Relaţii internaţionale în perioada interbelică, pag 36. De asemenea, conform altor surse, în perioada 1927-1929, mai mulţi evrei părăsesc Palestina decât sosesc, de exemplu Sellier Jean şi Sellier Andre, opera citată, pag 85.
[4]  Alte cercetări lansează cifra de 850.000 arabi în Palestina, de exemplu Sergio Minerbi, L.Italie et la Palestina 1914-1920, Paris, 1970, pag 15, în Gh. N. Cazan, opera citată, pag 36.

No comments:

Post a Comment