Thursday 9 January 2014

ROMÂNIA –DESTINUL UNEI GENERAŢII?




ROMÂNIA –DESTINUL UNEI GENERAŢII?

PERCEPŢII ASUPRA VIZIBILITĂŢII SOCIALE

  Nicolae RADU[1]

           E. mail:  radovany@yahoo.com
  
Abstract: Confuzia stăpâneşte tiranic istoria românilor. Rămân destule întrebări fără un răspuns pe măsura lor. De ce Diktatul de la Viena ne-a găsit nepregătiţi de luptă şi fără prieteni? De ce marile puteri au lăsat şi au încurajat Uniunea Sovietică să ocupe politic, economic, militar, ideologic România? De ce mecanismul democratic n-a mai funcţionat, din momentul în care sănătatea liderului comunist s-a deteriorat şi reactivitatea lui a devenit negativă?(…).Cum poate interveni poporul înşelat în desfăşurarea evenimentelor şi în schimbarea necesară (...), înainte ca România să se lipească, însângerată, de fundul prăpastiei? (Păunescu, 2010).

              Cuvinte - cheie: ameninţări, simbolism heraldic, vorbitori de limba română, insecuritate, viziune strategică.
 
1.      Conştiinţa unităţii etnice
În încercarea de a înţelege atitudinea şi responsabilitatea pentru prezent, ce revin poporului nostru, apelul la istorie este mai mult decât esenţial. Există altă posibilitate să înţelegem cine suntem cu adevărat? Mecanismele de conformare si obedienta ale majoritatii, functionarea controlului social si posibilitatile schimbarii atitudinii prin interactiune sociala sunt aspecte larg dezbatute de cercetatori, precum: Doise, Deschamps si Mungny (1999). Nu o singura data intentia noastra de a intelege cum se transforma normele sociale, ce reactii induce presiunea pentru uniformitate si cum induce le inovatia,  ne impinge cu gandul spre “psihologia multimilor”, respectiv spre Gustave Le Bonne. Considerand acestea, conformismul fata de grup si obedienta fata de autoritate sa insemne calea cea mai sigura spre succes? Ce poate sa insemne succesul in astfel de conditii ?
Dincolo de mecanimele unui posibil raspuns, sa nu uitam ca indivizii pot sa se sustraga presiunilor si sa-si recastige indpendenta, acolo unde aceasta este deja pierdută! Cum, suntem poate tentati sa ne intrebam? Cum altfel, daca nu printr-o polarizare colectiva si printr-un sentiment de apartenenta la un neam si la o tara.
Cum altfel, tindem spre a fi europeni, uitând de fapt că înaintaşii noştri sunt cei ce au dat conţinut Europei? Ce înseamnă Europa? Să fie oare posibilă definirea identitatii, chiar si dintr-o perspectiva neofreudiană (Zavalloni, 1973), în afara constiinţei unei identităţi individuale, în afara caracterului personal şi în absenţa solidarităţii interne cu idealurile si cu identitatea de grup? Câţi dintre cei din tânăra generaţie mai ştiu despre strămoşii geto–daci, pecetluiţi spre nemurire pe Columna lui Traian?
In registrul de responsabilitate - morală – datorie, continuitatea trecut - prezent - viitor este definită, firesc, de către Papa Ioan Paul al II – lea (născut Karol Josef Wojtyla, 1920 – 2005, pontificat 1978 – 2005), în timpul primei sale vizite din 7 - 9 mai 1999, alături de regretatul Părinte Patriarh Teoctist (pe numele de mirean Toader Arăpaşu, 1915 - 2007, Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române între anii 1986-2007): „fiecare este responsabil de fraţii săi şi de viitorul ţării”.
Astăzi, într-un început de noiembrie, câţi dintre noi mai cunosc că la 13 noiembrie 1594, la Bucureşti se declanşează insurecţia antiotomană prin acţiunea asasinării comandantului garnizoanei otomane şi a cămătarilor levantini? Oare câţi dintre noi cunosc faptul că prin atacul lui Mihai Viteazul asupra cetăţilor de la Dunăre – Giurgiu, Hârşova şi Silistra, a deschis drumul incursiunilor în Balcani, strategul voievod reuşind să ajungă până la Varna? Dincolo de răspunsuri, cu siguranţă că nimic nimic nu ar putea căpăta esenţă asupra realităţii imediate fără să înţelegem adevărul istoric.
Despre geţi s-a scris foarte mult (Crişan, 1993; Dumitrescu, 1998). La fel de mult s-a scris şi despre daci (Baboş, 1979; Petolescu, 2000; Vulpe, Zaharide, 1987). Nu mai spunem despre  blahi, olahi, vlahi sau români. Chiar şi numai printr-o simplă decodificare a simbolismului heraldic, specific secolului al XVII-lea, Dacia, in vechile ei hotare, este marcată prin „Pasărea cruciată”, între Soare şi Lună, reprezentând Valachia (Ţara Românească) şi  „Capul de bour” ce reprezintă Moldova (Cionchin, 2010). Dacă „Soarele” şi „Luna” îşi au originea într-un trecut indepăratat, perpetuat la daci, la daco – romani şi romăni, lumina zilei reprezentând fertilitatea, iar lumina nopţii desemnând veşnicia, „pasărea” simbolizează DACIA şi Provincia Romană „DACIA FELIX”.

2. Traian şi romanizarea
Inalţi, robuşti, deprinşi cu greutăţile muncii la câmp sau la pădure, geto – dacii sunt şi cei ce au lăsat neamului nostru mai mult decât bruma de onestitate şi curajul de a duce lucrurile până la capăt. Nu se poate spune însă că geto – dacii au fost şi buni jucători pe scena compromisului! Regele Burebista avea să se implice în conflictul dintre Cezar şi Pompei, susţinându-l pe acesta din urmă. Împăratul roman Iulius Cezar a plănuit ulterior o campanie împotriva dacilor, dar a fost asasinat în anul 44 î.Hr. (Daicoviciu, 1972). Câteva luni mai târziu, Regele Burebista a avut parte de aceeaşi soartă, fiind asasinat de unul dintre slujitorii săi.
Cucerit în anul 106 d.Hr., împăratul roman Traian, statul geto – dac, aflat sub administraţie romană, întâlneşte invazii succesive ale triburilor germanice (Opreanu, 1995; Stanciu, 1997). Administraţia romană se retrage din provincie două secole mai târziu, anul 271 d.Hr., fiind considerat drept anul „Retragerii Aureliene”. Ce să însemne acest lucru? Să fie oare politica de cu mult mai târziu „petrol contra pace”?! Petrecută în timpul Împăratului Aurelian, „retragerea” a semnificat de fapt o reaşezare strategică a graniţelor de la Dunăre ale imperiului pentru o administraţie mai eficientă şi apărare mai eficace a provinciilor din această zonă (Lupu, 1993; Ruscu, 1998), cu atât mai mult cu cât se şi cunoaşte deja că imperiul roman ocupase peste 10.000 km, cu o populaţie de circa 70 milioane de locuitori.
Factorii romanizării au fost administraţia, armata, veteranii, coloniştii, urbanizarea, religia, dreptul şi învăţământul în limba latină. Impactul acestor factori asupra autohtonilor, a fost asimilarea, în mod conştient, a civilizaţiei romane (Bârzu; Brezeanu, 1991). Aşezările daco-romane nord-dunărene cunosc o locuire neîntreruptă, precum vechile centre urbane: Sucidava, Dierna, Sarmizegetusa, Napoca, Porolissum. Însă, o parte a locuitorilor vechilor oraşe se retrag spre ţinuturile rurale din cauza migratorilor şi întemeiază noi aşezări (Bichir, 1984; Rostovtsev, 1971). Răspândirea creştinismului în limba latină la nordul Dunării demonstrează romanizarea ireversibilă a dacilor şi continuitatea europeană a daco-romanilor (Pârvan, 1911; Zugravu, 1997).

3. Migratori şi ameninţări succesive
Secolele IV – XIII nu sunt lipsite de evenimente, teritoriul vechii Dacii fiind străbătut de valuri de invazii: hunii în secolul al IV-lea, gepizii în secolul al V-lea, avarii în secolul al VI-lea, slavii în secolul al VII-lea, ungurii în secolul al IX-lea, pecenegii, cumanii, uzii şi alanii în secolele X-XII şi tătarii în secolul XIII (Opreanu, 1995). Invazia slavă din secolul al VII-lea va avea şi efecte nefaste pentru români. Întâi, va permite grecilor să includă teritoriile de peste Dunăre în Imperiul Romanic Bizantin (prin termenul de romanic se atesta că Imperiul Roman de Răsărit, având capitala la Constantinopol, e continuatorul Imperiului Roman distrus de către barbari). Slavii şi bulgarii vor separa astfel pe românii de la sud de Haemus (Munţii Balcani), de cei din nord. Românii sudici şi vestici vor rămâne astfel separaţi de cei din formaţiunile statale româneşti, apărute în Evul Mediu, din cauza slavilor, bulgarilor şi turcilor (wikipedia.org). Alte ramuri ale poporului român - românii din Dalmaţia şi Istria, cei din Crimeea, Zaporojia şi Caucaz - vor dispărea aproape în totalitate.

3. Evul Mediu şi România Modernă
Cnezatele şi voievodatele, formaţiuni prestatale româneşti, precum cele conduse de Litovoi, Seneslau, Ioan şi Farcaş în Ţara Românească, de Gelu, Glad şi Menumorut în Transilvania, de Dragoş şi Bogdan în Moldova şi de Dobrotici în Dobrogea, marchează începutul de Ev Mediu (Bratianu, 1945).
Statul modern român a fost creat prin unirea principatelor Moldova şi Muntenia (Ţara Românească), în anul 1859, odată cu alegerea concomitentă, ca domnitor în ambele state, a lui Alexandru Ioan Cuza (Riker, 1944). Acesta a fost obligat să abdice în anul 1866 de către o largă coaliţie a partidelor vremii, denumită şi „Monstruoasa Coaliţie”, din cauza orientărilor politice diferite ale membrilor săi, care au reacţionat astfel faţă de manifestările autoritare ale domnitorului (Hitchins, 1996). Unirea nu fusese garantată decât pe parcursul domniei lui Cuza, momentul fiind depăşit prin introducerea unei case domnitoare străine, de Hohenzollern din ramura catolică: din 1881, regi. România a devenit independentă în urma participării covarşitoare la războiul ruso-turc din 1877 - 1878, odată cu Serbia.
În urma Păcii de la Bucureşti, din 1913, Romania obţine Cadrilaterul (Scurtu, 1996). După Primul Război Mondial, Transilvania, Bucovina şi Basarabia sunt retrocedate, în cea mai mare parte, prin aplicarea politicii "autodeterminării naţiunilor" (Le Breton, 1996). Doua decenii mai tarziu, in 1940, Bucovina de nord şi Ţinutul Herţa, dar si Basarabia, au fost încorporate Uniunii Sovietice (Scurtu, 2002). În anul 1941 au fost din nou recuperate, ca 3 ani mai trâziu, în 1944, să fie din nou încorporate în Uniunea Sovietică. Astăzi, cele trei provincii se află în componenţa Republicii Moldova şi a Ucrainei. În anul 1940, Cadrilaterul a fost predat Bulgariei.
După cel de-Al Doilea Război Mondial, România ajunge, in conformitate cu inţelegerile suprastatale şi „impărţirea” Europei, sub influenţa Uniunii Sovietice (Soulet, 1998; Niculescu – Mizil, 2001). În decembrie 1989, la capătul unei serii de evenimente sângeroase, edificiul politic comunist s-a prăbuşit (Domenico, 1992; Gallagher, 1999; Lupu, 2001).
La simpla privire, se poate pune întrebarea: pentru ce această retrospectivă? La ce mai foloseşte oare? Pe cine intereseaza trecutul nostru istoric? Cu toate acestea, în prezenţa unor răspunsuri ce sunt la fiecare dintre cititori, nu o singură dată suntem tentaţi să ne întrebăm, încotro merge România după 1989?

4. Faţă în faţă cu realitatea ?
Potrivit unui oficial „ţara noastră trece în aceşti ani prin cea mai grea perioadă după al Doilea Război Mondial. Asta înseamnă că avem de luat măsuri, unele nu foarte plăcute, dar, cu siguranţă, foarte necesare comunităţilor, ca să mergem pe un drum bun şi ca să ne consolidăm ca ţară” (Boc, Declaraţie, 13 aprilie 2010). Subscriind acestui punct de vedere, nu putem să nu ne întrebăm: ce este de făcut? „Realitatea este cinică" (Isărescu, Declaraţie, 2 iulie 2010); banii nu pică din cer (...) este nevoie de muncă şi de un efort major „al întregii colectivităţi umane” pentru a se ajunge la o viaţă mai bună (Isărescu, Dezbatere, BNR, 22 iulie 2010).
La data de 21 decembrie 1989, România avea un produs intern brut de 800 miliarde de lei, adică de aproximativ 53,6 miliarde de dolari, şi un curs mediu de schimb de 14,92 lei pentru un dolar. Exporturile României totalizau, în anul 1989, 5,9 miliarde de dolari. În jur de 58% din venitul naţional era realizat de industrie şi 15% de agricultură. Populaţia salariată reprezenta peste 73% din cea ocupată. Interesant  este de urmărit şi evoluţia salariului minim pe economie, pe ani. Dacă, în 1989, salariul minim era de aproximativ 2.000 de lei, adică 135 de dolari (www.standard.ro), după 20 de ani, situaţia se prezintă conform figurii nr. 1

Anul
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
RON
390
330
310
280
250
175
140
EURO
114
90
85
70
65
55
55


Fig. nr. 1 Salariul mediu pe economie
(Sursa: http://e-salarizare.com)
Înainte de 1989, au fost construite: zeci de mii de noi blocuri de locuinţe, metroul din Bucureşti, Canalul Dunăre-Marea Neagră. Palatul Republicii, cunoscut drept „Casa Poporului” a ajuns să fie a doua din lume ca mărime, între clădiri administrative, fiind întrecută doar de Pentagon. Nimic nu a fost fără efort, nici în acele vremuri. În ultimă instanţă, datoria creată a devenit o povară pentru economia românească, între 1971-1982, datoria externă crescând de la 1,2 miliarde $ la aproape 13 miliarde $.
În februarie 1989, datoria externă a ţării era achitată integral. În acest scop, o mare parte a producţiei agricole şi industriale a ţării ia calea exportului, privând drastic populaţia, de alimente şi bunuri de consum. Începând cu anii 1986-1987, a fost instituită raţionalizarea produselor de bază, iar benzina şi alimente ca pâinea, uleiul, zahărul, făina, orezul au început să fie distribuite pe bonuri sau cartele. Şi totusi, după ce a fost plătita ultima tranşă din datoria externă, Romania a ramas cu 3,7 miliarde de dolari în rezerva Băncii Naţionale. Potrivit unor surse (www.old.standard.money.ro), se pare însă că banii s-au cheltuit în 1990 pe „importuri de portocale”.
Cu lecţiile învăţate din istorie, fie că ne raportăm la anul 2009, fie ca ne raportăm la realitatea prezentă, specifică anului 2010, potrivit surselor media (Wall-Street,13 febr., 2010), situaţia economică a României la finele anului 2009, nu era deloc încurajatoare: produsul intern brut (PIB) la închiderea trimestrului al-IV-lea a fost mai mic cu 1,5% decât cel înregistrat în trimestrul al-III-lea din 2009 şi continuă să scadă; în acelaşi timp, nivelul PIB a fost cu 6,6% mai redus decât cel din trimestrul corespunzător al anului anterior. Pe ansamblu însă, PIB-ul din 2009 a fost cu 7,2% mai mic decât cel înregistrat în 2008.

În acest context, rata şomajului a atins, la finele lunii ianuarie 2010, 8,1%, timp în care investiţiile străine directe în România s-au redus în 2009 cu 48,4% faţă de 2008, până la 4,899 miliarde euro, deficitul de cont curent fiind finanţat în proporţie de 96,9% prin investiţii directe ale nerezidenţilor din România. Totodată, “în 1990, erau 10 milioane de plătitori de impozite şi sub un milion de bugetari, iar industria era suprapopulată. Acum sunt mai puţin de 5 milioane de angajaţi şi 1,5 milioane bugetari. Pe lângă acestea, în 1990 erau sub 3 milioane pensionari şi asistaţi social, acum sunt peste 5 milioane" (Isărescu, 12 noiembrie 2009, Curierul Naţional). Potrivit surselor oferite de Adevărul (www.adevarul.ro), în aprilie 2010, la 5,5 milioane de pensionari mai existau doar 4,29 milioane de salariaţi ( fig. nr. 2).

Anul
2009
2008
2004
1999
1996
1992
1989
Milioane
 pensionari
4,7
4,6
4,4
4,3
3,7
3,2
2,6
Raportul
angajaţi/pensionari
0,9 / 1
0,9 / 1
0,9 / 1
1,05 / 1
1,6 / 1
2,1 / 1
3,4 / 1
Cheltuieli
 anuale (mliarde $)
13,0
7,5
4,0
2,1
1,6
1,2
 ?










Fig. nr. 2. Evoluţia numărului de pensionari
(Sursa: Bechir, 2010)



Acum, nu putem să nu ne punem întrebarea: pentru ce a fost nevoie de noi împrumuturi externe, după 1989? Dacă la finalul lui 2008, datoria externă totală a României se cifra la 72,3 miliarde euro, la finalul anului 2009, România avea o datorie externă totală de 80,2 miliarde euro, din care 65,6 miliarde euro reprezentau datoria externă pe termen mediu şi lung (wall-stret.ro). România înregistra la finalul lunii Mai 2010 o datorie externa totala de 87,084 miliarde euro, în creştere cu 8,58% (6,88 miliarde euro) faţă de finalul lui 2009 (Wall-stret.ro). La ce au folosit ataţia bani ?  Ce să însemne toate acestea?
Răspunsul vine, poate, de la sine. Îndreptăţiţi sau nu, parte dintre români tind spre o atitudine defetistă: România se afla în colaps! Cu toate acestea, România mai are o şansă: şansa celor ce sunt cu adevărat români şi nu doar vorbitori de limbă română! Altfel, în ciuda promisiunilor ce par să confirme că circul ţine loc de pâine, România se îndreaptă cu paşi rapizi spre prăpastie! Deşi România a contractat în ultima vreme 12 miliarde de euro de la FMI, UE şi Banca Mondială, scenariul împrumuturilor pe termen scurt pare să se repete şi în acest an. Potrivit unui specialist RBS Bank România (Molnar, 2010), se estimează pentru sfârşitul anului un nivel al datoriei externe de aproape 90 miliarde de euro, echivalentul a 73% din PIB, faţă de 69% din PIB la finele anului 2009. Nu putem să nu ne întrebam: unde ne oprim?!
 Din nefericire, cum aprecia şi Croitoru, expert BNR, într-o ţară în care cuvântul de ordine este risipa, luxul şi extravaganţa, România nu e în stare să producă destule economii în interior pentru a asigura o creştere în jurul potenţialului posibil şi minim necesar. Fără capitalurile din exterior, România ar fi semnificativ sub potenţial, mergând vertiginos spre faliment". (Lucian Croitoru, Dezbatere, BNR, 22 iulie 2010). Ceeea ce se întâmplă în România în domeniul fiscalităţii a fost analizat în „Macromodel Simulations for the Romanian Economy” (Dobrescu, iunie 2010). Surprinzător sau nu, în România economia subterană a ajuns la 40% din PIB iar evaziunea fiscală reprezinta 15 miliarde de euro, respectiv circa 43 miliarde de lei (Comentariu, 30.06.2010). Să ne mai mire oare faptul că sistemul de fiscalitate este total răsturnat, cum nu mai este în altă parte, astfel că nimeni nu-l întelege, nimeni nu-l respectă, iar investitorii străini ocolesc ţara noastră?
Nu cumva explicaţiile lui Bitman, fost consilier al ministrului finanţelor, sunt mai plauzibile decât ale tuturor oficialilor la un loc? Să nu credeţi, spunea fostul consilier, că nu se ştie la nivelul Ministerului de Finanţe ce se întâmplă în România. Să nu credeţi că nu se ştie pe unde se fură, cine fură. Sunt filmaţi, sunt îndosariaţi, sunt arhivaţi. Toţi cei care fură. Ministerul de Finanţe ştie cine fură, dar există firme care nu trebuie controlate niciodată” (Bitman, Declaraţie, 01 iulie 2010); Bittman a mai precizat că a lucrat în minister doar pentru a vedea, din curiozitate, ce se întâmplă în interior” şi că „nu doreşte să arate cu degetul spre anumite persoane din această instituţie, pentru că au mai încercat şi alţii („Bookmark & Share” 2 iulie 2010). Acest lucru trebuie avut in atentie, cu atat mai mult cu cat evaziunea a ajuns la dimensiunile unei probleme de securitate nationala (Radulescu, 2010).
Că place sau nu, trebuie să fim conştienţi că, fără un efort comun, România riscă, din ce în ce mai mult, să rămână doar o piaţă de desfacere, şi mai puţin un competitor viabil. Exemplele pot fi nenumarate. Uităm mult prea uşor că orice progres înseamnă strategii pe termen mediu şi lung; Guvernatorul BNR aprecia că bogaţia nu se face prin decrete” (Isărescu, Dezbatere, BNR, 22 iulie 2010). Bogăţia se face prin muncă, printr-un efort major al colectivităţii umane”. Câţi ţin însă seama de sfaturile distinsului guvernator?
În ultima vreme tot privim spre Europa, aşteptând salvarea! Nu cu mult timp în urmă, cancelarul german Angela Merkel, avertiza întreaga lume: Uniunea Europeana e pe marginea prăpastiei (MEDIAFAX, 01 iunie 2010). Dacă statele europene nu-şi reduc cheltuielile, euro se prăbuşeşte. Dacă se prăbuşeşte euro, se va prăbuşi şi Europa. Iar o prăbuşire a Uniunii Europene nu va lăsa neatinse nici Statele Unite, nici China. Criza de până acum va fi o glumă! Pentru că economia mondială va intra în haos, cu consecinţe greu de prevăzut. Pentru câti ani? Nimeni nu ştie...! În acest context, unde se va afla România? Greu de spus. Nu o singură dată, mi-a fost dat să aud că anii 2010 şi 2011 vor fi ani de sărăcie şi violenţe de stradă. Să însemne FMI salvarea naţiunii?! Ce înseamnă cu adevărat FMI? Dar Banca Mondială? În evidenţa faptelor, acest lucru este dificil de crezut. Înainte de toate, „pentru a ieşi sănătos din criză ar trebui stimulată şi dezvoltată economia, care aduce elemente de plus-valoare şi implicit venituri suplimentare la buget (...) dar noi nu mai avem economie!” (Dobrescu, 2010).
În aceste condiţii, România are nevoie de o pozitie clară şi de o atitudine proactivă şi, în special, de strategii pe termen mediu şi lung, Din nefericire, an după an, în România au fost produse doar “experimente”, vizibile mai ales în cultură şi în învăţământ.
Conştiinţa civică la noile generaţii aproape că nu mai există. Măcar dacă am fi învăţat ceva din tăria fraţilor sârbi sau din prezenţa neobişnuită a poporului lui Israel (Şafran, 2005). In pofida nenorocirilor şi a supliciilor indurate, să nu uităm niciodată că aceştia nu şi-au pierdut forţa şi nici nu şi-au năruit spiritul de luptător. De ce spun acest lucru?
Din păcate, într-un complex de inferioritate, legat de  “uitarea” istoriei şi de “europenizare”, cei mai mulţi dintre noi tind să fie europeni, dar mai puţin români! În goana după putere, fie ea materială sau politică, până şi fiinţa celor ce ne sunt părinţi, fraţi şi surori este dată uitării! Să ne mai mire că atunci când amintim de statul geto - dac, de jertfele date de Constantin Brancoveanu şi fiii săi, ori de Horia, Cloşca şi Crişan, toate acestea sunt date uitării? Istoria, afirma Vasile Goldiş (1862 – 1934), este memoria neamurilor (...) şi elementul principal de suflet. „Să nu uitaţi, spunea Goldiş, de cei morţi, dacă nu vreţi să cădeţi sub tirania celor ce vor vieţui”.
In ciuda dificultăţilor întâmpinate, România are şansa redevenirii unui stat cu dreptul de a juca pe scena politică mondială. În contextul actual, România are o percepţie complexă şi se prezintă astfel: dispune de a doua frontieră ca lungime (după Polonia) a ambelor organizaţii şi şi-a asumat răspunderea protejării ei după standardele NATO şi UE; pe baza parteneriatului strategic cu SUA, suntem prezenţi în Afganistan, Irak, Kosovo şi Bosnia-Herţegovina; suntem în curs de realizare a patru structuri militare operabile în comun cu trupele americane, care vor fi prezente pe teritoriul românesc la un moment dat; probabil vom găzdui un obiectiv de la Apărarea Globală Antirachetă.
Interesele României sunt convergente cu cele ale Uniunii Europene, iar promovarea lor impreună cu Uniunea Europeană ca entitate, răspunde în egală măsură expectanţelor României. Viziunea strategiei post -aderare este dată de: „România anului 2013 – stat cu un standard ridicat de dezvoltare şi partener credibil în spaţiul european”. Conform acestei viziuni, România va avea o abordare constructivă şi de cooperare, în îndeplinirea rolului său de partener egal în dezvoltarea Uniunii Europene.
Nu trebuie uitat nici faptul că este necesar ca România să îndeplinească la termen obligaţiile pe care şi le-a asumat prin „Tratatul de aderare şi să contribuie la realizarea obiectivelor Europei unite” (Tratat, 1997), precum: modernizarea infrastructurii fizice şi a capitalului uman; adaptarea sistemului educaţional la cerinţele europene; revigorarea cercetării ştiinţifice şi inovării; restructurarea fundamentală a agriculturii şi impulsionarea dezvoltării rurale; dezvoltarea durabilă şi protecţia mediului; consolidarea capacităţii administrative în vederea acquis-ului comunitar; flexibilizarea forţei de muncă şi asigurarea condiţiilor pentru dezvoltarea unui climat concurenţial optim etc. Fără să considerăm subiectul epuizat, se mai impune o singură întrebare esentială si prioritară: câte dintre acestea sunt deja duse la bun sfârşit?

5. România încotro ?
Măsurile de austeritate luate în 2009 şi 2010 au obligat pe mulţi oameni de afaceri să intre în economia subterană. De la o zi la alta, constatăm că industria este practic lichidată, agricultura se află la pământ, sistemul de sănătate în colaps, învăţământul în criză, individualitatea României pe plan internaţional dispărută. Criza economică nu a făcut decât să agraveze relele care au precedat-o (Acad. Constantiniu Fl.). Creşterea CAS, creşterea accizelor, introducerea impozitului minim, mărirea TVA ş.a. – toate la un loc – au mărit evaziunea fiscală (Socol, 08.09.2010, în www.standard.money.ro). Cum şi aminteam, ne mai surprinde, oare, faptul că în anul 2009, economia subterană reprezenta circa o treime din produsul intern brut al României, aproape două treimi din aceste sume provenind din munca la negru, iar restul din nedeclararea veniturilor obţinute ?
Actuala criză economică a dus la scăderea bruscă şi generalizată a veniturilor şi va duce la o scădere la fel de bruscă a consumului. Acest lucru împinge la faliment mediul de afaceri privat autohton, slab dezvoltat şi sufocat deja de multinaţionalele ce au pus deja stăpânire pe pieţele de desfacere, pe resursele umane şi materiale. Un mare risc este reprezentat de “exportul” de inteligenţă şi de emigrarea forţei de muncă. Din păcate, renunţăm mult prea repede şi mult prea uşor la ceea ce înseamnă viitorul acestei ţări. Nu mai puţin de 2 milioane de români sunt în căutarea unui salariu mai bun în Vestul Europei, ştiut fiind că sunt ieftini şi muncesc bine.
Istoria se repetă; există chiar o ciclicitate în scurgerea timpului. Perioadelor prolifice li se succed unele de criză. Diferenţa între istorie şi prezent este că, în epoca modernă, batălia nu se mai dă pe câmpul de luptă decât în situaţii excepţionale.
In aceste condiţii, economic, România a devenit o piaţă de import. Nu se cunoaşte vreun produs românesc vestit la export (Acad.Constantiniu Fl., 2009). Produsele de import au invadat pieţele autohtone, în timp ce micii producători nu au dreptul să mai vândă nici măcar merele din propria grădină!
Inexpicabil sau nu, până şi minele de aur moştenite de la daci şi romani şi-au închis porţile, în condiţiile în care corporaţii străine îşi fac simţită prezenţa la Roşia Montană. Câţi ţin seama oare de faptul că în Munţii Apuseni pe lângă cea mai mare rezervă de aur şi argint din Europa, aur de o calitate ridicată, mult superioară, ar fi şi o rezervă uriaşă de wolfram metal mai scump decât aurul şi mult mai preţios, greu de găsit, foarte necesar în industria militară şi spaţială şi în economie în general? Cum să înţelegem că pentru 520 de kilometri pătraţi, inima de aur a Apusenilor, statul român primeşte o chirie de nimic, concesiunea fiind încheiată pentu 20 ani? (Cornea, 2010). Să fie oare solutia de progres a Romaniei, lichidarea economiei productive? Să întelegem că de  la triumf la prăbuşire n-a fost decat un pas? In aceste condiţii, pornind de la economia speculativă la realitatea crizei economice, încotro se îndreapta România? De ce - economic - suntem unde suntem?
 Răspunsurile pe care le auzim sunt multiple. Unele sunt fataliste („aşa ne-a fost sortit"), altele sunt axate pe blamarea unora sau altora dintre guvernanţii de azi sau de ieri.
In ultima vreme suntem martorii unor miscari ce pun sub semnul intrebarii competenta unora in a exercita functiilor de stat. Cautarea de solutii este cel mai larg dezbatut moment. Avem angajamente, chiar si in conditii de inechitate, dar nu avem masuri concrete. Ce se ascunde in spatele angajamentelor ?
 Ma tem ca trebuie sa spun ca Orice, dar mai putin solutiile asteptate! Ca place sa nu, din ce in ce mai evident este faptul ca spiritual reformei progresiste a fost inlocuit de cinism, nu atat in ceea ce priveste forta idealului colectiv, cat mai ales in ceea ce priveste insasi semnificatia sa (Isaac, 2000) .
 Şi totuşi, specificul derulării vieții sociale în România, dezorganizarea internă, anomia dar şi instabilitatea legislativă, carențele și dificultățile controlului social, absența consensului național în unele probleme, crizele profunde din perioada de tranziție, toate acestea la un loc ne obligă să ne întrebăm:  ce este de făcut ?

6. Câteva propuneri de reformă

Realitățile actuale impun perfecționarea metodelor, instrumentelor, strategiilor de care dispune tara noastra, pentru a face față noilor provocări și riscuri si pentru stabilirea unor directii de actiune precise, clare, in domenii, precum: domeniul politico-administrativ,  in domeniul social,  in domeniul educatiei, cercetarii si culturii, in domeniul sigurantei nationale si ordinii publice,  in domeniul apararii nationale, in domeniul politicii externe, dar si in domeniul economic. Considerând Strategia Nationala de Apărare - 2010, dar şi punctele de vedere exprimate de o serie de specialişti (Torringhton, D. L.; Hall L., 1991; Verboncu, 1996; Pitariu, 2000; Năstăsescu, 2009; Isărescu, 2010; ULB Sibiu, 2010) cele ce urmează pot fi concretizate drept posibile direcţii de acţiune:
-          întarirea funcţiei de reglementare a statului si a autoritatii institutiilor sale trebuie să reprezinte cu mult mai mult o prioritate, în domeniul politico-administrativ. Statul, ca organizator al coeziunii nationale si sociale, trebuie sa devina o institutie supla si eficienta,  debirocratizata, aflata in slujba cetateanului;
-          coeziunea societăţii româneşti, încrederea cetăţenilor în autoritatile publice, solidaritatea nationala, toate acestea depind de aplicarea stricta si severa a legilor faţă de toţi cetăţenii şi în toate împrejurarile, în spiritul şi litera Constituţiei.  Astfel, se impun măsuri privind: asigurarea corectitudinii actului administrativ si de justitie, stabilitate legislativa si simplificarea cadrului juridic, afirmarea justitiei ca institutie a cinstei şi profesionalismului;
-          viziunea strategică este un lucru care, din păcate, lasă de dorit, efectele fiind vizibile de la an la an. Sunt nenumarate cazuri in care facem ceva, dar nu stim daca facem ceea ce trebuie. De cele mai multe ori, iniţiem un proiect, dar nu stim la ce ne este de folos. Incepem o lucrare, dar nu reuşim să o şi ducem la bun sfârsit. Mai mult ca niciodată, trebuie să se înţeleagă faptul că nu oricine poate fi manager. Capacitatea de planificare nu numai prin prisma necesităţilor curente, ci şi a celor viitoare, receptivitatea, deschiderea faţă de nou, acceptarea riscului, dar şi intuiţia, spiritul de echipă, şi nu în ultimul rând iniţiativa sunt doar o parte din cele ce asigură exercitarea unei astfel de funcţii;
-          starea de insecuritate individuala, declinul demografic şi fragilizarea starii de sanatate a populatiei, emigratia tineretului instruit şi superdotat, diminuarea solidarităţii naţionale şi responsabilităţii civice, diminuarea interesului pentru muncă, insuficienta consacrare, pe toate componentele, a societăţii civile si absenta unei clase de mijloc puternice, nu fac nimic altceva decât să accentueze starea de vulnerabilitate, de anomie socială ce cuprinde domeniul social în ansamblul său. Ca urmare, eforturile institutiilor cu atribuţii în domeniu ar trebui sa aibă în vedere: promovarea dialogului şi coeziunii sociale prin implicarea statului, ca factor de echilibru, in contracararea efectelor negative ale procesului de tranzitie si evolutiilor economiei de piata; imbunatatirea starii de sanatate a populatiei. Ca place sau nu, părăsirea „galopantă” a sistemului medical românesc de către medici bine calificaţi va fi în scurt timp una dintre principalele cauze directe ale creşterii nivelului de morbiditate a populaţiei şi aşa destul de ridicat. incurajarea si reglementarea productiei interne a medicamentelor de baza; ameliorarea conditiilor de viata ale persoanelor si familiilor lipsite de venituri sau cu venituri mici, prevenirea si combaterea marginalizarii sociale, diminuarea saraciei, prin cresterea gradului de ocupare a populaţiei active; dezvoltarea civismului, a solidaritatii sociale si a dialogului intercultural; reforma reală a sistemului de securitate sociala si diminuarea deficitului de finantare a protectiei sociale; elaborarea, in cooperare cu partenerii sociali, a Planului national de actiune in domeniul ocuparii fortei de munca, ce va asigura coerenta actiunilor pe piata muncii etc;
-          atitudinea faţă de performanţă, egalitatea de şanse în privinţa accesului la educatie si pregatire, dar şi  respectul pentru elite si promovarea lor sunt  departe de a fi considerate dezvoltate. Consolidarea potentialului cultural, ştiinţific şi uman de care dispune România, valorificarea acestora,  constituie o componenta si o resursa esenţială a securităţii naţionale şi a modernizării societăţii româneşti, fapt ce ne obligă la: continuarea reformei sistemului de învăţământ, ca fundament al politicilor în domeniul resurselor umane;  asigurarea educaţiei de bază, creşterea calităţii învăţământului preuniversitar; racordarea învăţământului superior la cerinţele sociale şi economice; revigorarea, pe baze competitive, a sistemului naţional de cercetare capabil să contribuie în mod real la la dezvoltarea agricolă şi industrială a României; dacă nu există o dezvoltare economică, e greu de crezut că poate avea loc o modernizare socială; protejarea, conservarea şi restaurarea patrimoniului naţional şi promovarea sa ca parte a patrimoniului cultural universal; promovarea culturii ca fundament al dezvoltarii durabile a naţiunii şi ca nucleu al identitatii nationale; protejarea diversităţii culturale şi religioase, promovarea multiculturalismului şi multiconfesionalismului, a dialogului cu reprezentantii vietii religioase, şi nu în ultimul rând, revigorarea politicilor in domeniul tineretului; 
-          prevenirea si combaterea fenomenului infractional, protejarea cetatenilor, a proprietatii private si publice si a infrastructurii de interes strategic, toate aceste reprezintă o componenta importanta a politicii de securitate a Romaniei. Consolidarea dincolo de intenţii a  sistemului institutional de actiune, respectiv servicii de informatii, politie, minister public, justitie, care sa faca posibila aplicarea ferma a legii; la nivelul simtului comun, coloborarea între servicii/structurile de informatii lasă mult de dorit, stare ce poate fi nu doar din cauza neîncrederii dintre instituţii, ci şi din cauza unor vanităţi personale;
-          întarirea actiunilor de prevenire si control pentru limitarea si stoparea criminalitatii; combaterea eficace a terorismului, coruptiei si crimei organizate, inclusiv prin diverse forme de cooperare regionala si subregionala; protectia dreptului la intimitate, la propria imagine si la corecta informare a cetateanului; reglementarea raspunderii Ministerului de Interne si a Ministerului Justitiei in eradicarea abuzurilor si ilegalitatilor sunt doar o parte dintre măsurile ce pot fi avute în vedere. Văzut de jos, din stradă, poliţistul este expus total, depăşit şi ineficient în această luptă;  
-          O altă dimensiune este data de lupta impotriva evaziunii fiscale. În condiţiile actuale, “inovarea” unor instrumente şi mecanisme noi, capabile să limiteze dezvoltarea economiei subterane, trebuie să devină o direcţie de acţiune prioritară;
-          afirmarea imaginii României şi a intereselor naţionale în plan extern trebuie realizată cu mult mai multă forţă, dincolo de percepţia nefondată că suntem “ruda săracă” a Europei sau că în anul 2015 vom ajunge să ne numim „Bulibaşaland” [2].  Câţi străini ştiu oare că România are anual premianţi la olimpiadele internaţionale de fizică, chimie şi mai ales informatică; noroc cu Lucian Bute şi alţi puţini sportivi ca el care mai fac auzit peste graniţe numele de „România” şi nici măcar atunci nu găsim resursele pentru a transmite în direct un asemenea moment. Cât de greu o fi pentru misiunile nostre diplomatice ori pentru institutele de promovare culturală din străinătate să valorizeze cu ofensivitate şi curaj asemenea performanţe!?. Politica externa trebuie sa fie sustinuta printr-un efort intern de asigurare a coerentei interinstitutionale si a sprijinului opiniei publice si sa fie orientata, in mod prioritar, pentru consolidarea relatiilor cu tarile vecine si cu statele cu care Romania are relatii traditionale şi cu statele membre ale Uniunii Europene. Susţinerea comunitatilor romanesti din afara granitelor pentru pastrarea identitatii nationale, culturale si spirituale si identificarea potentialului de suport al acestora pentru realizarea obiectivelor diplomatiei romanesti; preocuparea constanta pentru imbunatatirea statutului juridic si a tratamentului minoritatilor romanesti din alte state, conform normelor internationale privind drepturile persoanelor apartinand minoritatilor si angajamentelor asumate prin intelegeri si tratate bilaterale, dar şi reconsiderarea importanţei relaţiilor cu Rusia, cel puţin din punctul de vedere al resurselor de gaz, dacă nu şi din punctul de vedere al pieţei de desfacere pentru inteprinderile mici şi mijlocii, toate sunt propuneri ce pot fi activate în timp util;
-          dezvoltarea unei capacitati de aparare credibile, moderne si eficiente trebuie să reprezinte o permanentă preocupare in domeniul apărării naţionale. Se impune o atenţie aparte cu privire la managementul eficient al resurselor umane si restructurarea fortelor, concomitent cu cresterea gradului de profesionalizare a personalului armatei si modernizarea invatamantului militar; la redimensionarea corpului de comanda la nivelul fortelor in proces de reducere, restructurare si modernizare; la imbunatatirea colaborarii dintre serviciile de specialitate pe linia schimbului operativ de informatii vizand potentialii factori de risc la adresa securitatii si stabilitatii interne, şi în mod cu totul deosebit la dezvoltarea si achizitionarea de echipamente noi, interoperabile cu cele utilizate de NATO;
-          imbunatatirea mediului de afaceri, diminuarea birocratiei, garantarea unui sistem concurential liber si onest, reglementari favorizante pentru investitii si pentru mentinerea cresterii economice prin productie performanta ceruta de piata; promovarea unor politici industriale functionale, corespunzatoare nevoilor sociale si adaptabile cerintelor pietei; dezvoltarea cooperarii economice internationale prin forme noi, mai  active si stimulative, de comert exterior; relansarea agriculturii si dezvoltarea silviculturii; amenajarea teritoriului si reabilitarea infrastructurii de transport; dezvoltarea turismului si consolidarea cadrului institutional si legislativ referitor la mediul inconjurator si calitatea mediului, ajută cu siguranţă la o tranzitie normală spre o economia de piata functionala;
-          reconcilierea dintre funcţia economică a organizatiei şi realitatea umană este o alta problema ce trebuie avuta in atentie, cu atat mai mult aceasta implică motivarea şi antrenarea personalului, respectiv reconsiderarea locului şi a rolului resurselor umane şi a structurilor informale în sistemul de management. Chiar dacă managerii de la orice nivel sunt conştienţi că resursele umane constituie un factor esenţial al performanţei organizaţionale, aceştia nu manifestă întotdeauna interes pentru asigurarea unui climat care să favorizeze spirtul creator, inovaţia, competiţia şi orientarea către perspectivă Sa fie aceasta încă o altă cauză a migraţiei tinerilor cu potenţial intelectiv, imaginaţie şi capacitate de muncă?

7. Remember sau in loc de concluzii

Patetismul libertatii moderne consta in faptul ca suntem supusi fortelor create chiar de noi, in timp ce resursele pe care le avem la dispozitie pentru a anihila aceste forte sunt jalnic de limitate, fragile, incomplete, nesatisfacatoare si frustrante (Isaac, 2000). In acest context, lumea politica seamana din ce în ce mai mult cu un desert, iar desertificarea, din pacate, continua. Lucrurile sunt mai grave cu atât mai mult cu cât, nu o singura dată ne este dat să auzim că nu mai avem nici o ţară, că România nu mai este a noastră, este a altora. Că este adevărat sau nu, este dificil să ne pronunţăm, fie şi în evidenţa faptelor.
Cu toate acestea, vreau să cred că realitatea este cu totul alta. Şi totuşi, se putea evita transformarea României din producător-exportator de bunuri în consumator de bunuri? Se apropie statutul României, aflată în criza crescândă,  de statutul de colonie supra-îndatorată, după cum aprecia distinsul Acad. Florian Constantiniu? Inseamnă situaţia economico-financiară a României un pericol pentru securitatea naţională?

Cu puţin timp în urmă, eram martorul unor vremuri în care se duceau campanii electorale grele. Promisiuni, speranţe, spectacol şi nimic concret. Mi-ar fi plăcut atunci ca cei ce astăzi vorbesc despre criză, să fi avut puterea de anticipare şi să spună: „domnilor, atenţie! Criza a intrat deja în casă !”. Imi este greu să cred că nu se cunoştea acest lucru ! Din păcate, la nivelul vizibilului, nu mulţi erau cu adevarat preocupaţi de nevoia unor zile mai bune. Doar spectacolul era in prim plan! Unde era grija faţă de români?  Răspunsurile se află, cu siguranţă, la fiecare dintre noi. Ce se mai poate spune acum?

Din ce in ce mai mult, majoritatea românilor trăiesc sentimente confuze: un amestec de tristeţe, decepţie, ruşine, umilinţă, furie. Drumul spre democraţie s-a soldat cu efecte secundare nebănuite: prietenii dinamitate, familii destrămate, apariţia unor postrevoluţionari agresivi şi lipsiţi de scrupule, a unor noi specii de oportunişti. Anxietatea, suspiciunea, culpabilizarea, vînătoarea de vinovaţi, măsurarea gradului în care suntem pătaţi, macină din păcate, din ce în ce mai mult, conştiinţele, disponibilităţile constructive. La numai şase ani de la momentul 1989, profesorul univ dr. Neculau (1996)  aprecia că speranţa într-o purificare morală aproape că s-a prăbuşit. Să fi simţit ceva oare domnia sa despre vremurile ce au venit? Sau poate fi mult mai rău?

Sunt nevoit să spun că trebuie să rămânem optimişti. Contrar eforturilor de enclavizare fie numai şi culturală, a României, mai avem şanse. Familia, pământul şi credinţa, sunt cele ce ne susţin existenţa, ca neam şi ca ţară. Pământul? Care pământ? Cine mai este legat de pământ? Cu toate acestea, am speranţa că România nu a însemnat şi nu înseamnă doar câţiva paşi ce se pierd prin istorie.

Analiza de continut asupra documentelor istorice sau textelor contemporane, multiple observatii de teren, coroborări de date, in acord cu ipoteze de lucru, toate acestea ne fac sa intelegem ca realitatea nu poate fi gandita statistic. Realităţile lumii în care trăim înseamnă cu mult mai mult decât formule matematice sau note obţinute la examene. Conformismul si supunerea, cerute din ce in ce mai mult pentru promovare, personalitatea si nevoia de apartenenta, identitatea sociala si indentitatea nationala, prejutecatile si comunicarea de masa, manifestarile multimii, pot fi identificate si intelese numai intr-un context sau un mediu dat (Moscovici, 1996).
Preocupările noastre nu se opresc aici. Disonanta in relatiile intre grupuri, alterarea echilibrului social, diferentierile sociale prezente din ce in ce mult, depersonalizarea si nevoia de apartenenta sociala sunt teme pentru viitoare cercetari de detaliu.



BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ

1. BÂRZU, L., BREZEANU, St., Originea şi continuitatea românilor. Arheologie şi tradiţie istorică, Bucureşti, 1991.
2. BECHIR, M., Decizii care au aruncat în colaps sistemul de pensii, 7 februarie 2010, în, www.adevarul.ro.
3. BICHIR, Gh., Geto-dacii din Muntenia în epoca romană, Bucureşti, 1984.
4. BERINDEI, D.,  Histoire nationale, histoire européenne, in, le Séminaire International „Penser l’Europe” « Comment écrit-on l’histoire ? Conscience européenne et l’histoire des identités nationales », la IX – ème édition, Bucarest, l’Académie Roumaine, 8-9 Octobre 2010
5. BITMAN, D., Declaraţie,  TVR ”Ora de foc”, 01 iulie 2010.
6. BOC, E., Declaraţie, Adunarea Generală a Asociaţiei Comunelor din România, Marţi, 13 aprilie, 2010.
7. BRETON Le, J., M., , Europa Centrală şi Orientală între 1917 si 1990, Bucureşti, 1996.
8. CEAUŞESCU, I., Transivania – stravechi pământ românesc, Ed. Militara, Bucuresti, 1987.
9. CIONCHIN, A., Simbolismul heraldic al lui Mihai Viteazul, în, Dacia magazin”, 63, mai 2010.
10. CONSTANTINESCU, E., Timpul destrămării, timpul zidirii, Bucuresti, 2002.
11.CONSTANTINESCU, E.,  La Roumanie, un territoire de l’entre-deux? Stéréotypes historiques et politiques d’intégration après 1989, in, le Séminaire International „Penser l’Europe” « Comment écrit-on l’histoire ? Conscience européenne et l’histoire des identités nationales », la IX – ème édition, Bucarest, l’Académie Roumaine, 8-9 Octobre 2010
12.CONSTANTINIU, Fl., Istoria României la răscruce, interviu, in, http://absentul.blog.com/2010/04/08/istoria-romaniei-la-rascruce/.
13. Cornea, E., De vazut galeriile romane unice in lume, in, http://www.ong-online.eu
14. CUCU, Irina, Războiul economic în economia de piaţă, în, Revista „Impact strategic”, nr. 1/2006.
15. CRIŞAN, I., H., Civilizaţia geto-dacilor, Bucureşti, 1993.
16. CROITORU, L., Dezbatere, “Romania 2010: constrângerile economico-financiare şi imperativele sociale”, BNR,  Bucureşti, 22 iulie 2010.
17. DAICOVICIU, H., Dacia de la Burebista la cucerirea romană, Cluj, 1972.
18. DOBROTĂ, N., şi colab., Economia politică, Editura economică, Bucuresti, 1995.
19. DOMENICO, V., După execuţie a nins, Bucuresti, 1992.
20. DOISE, W.; DESCHAMPS, J., C.; Mugny, G., Psihologie Sociala Experimentala, Ed. Polirom, Iasi, 1999

21. DUMITRESCU, Vl.; VULPE, A., Dacia înainte de Dromihete, Bucureşti, 1998.
22. GALLAGHER, T., Democraţie şi naţionalism în România, 1989-1998, Bucureşti, 1999.
23. HANNAH, A., Men in Dark Times, Harcourt Brace & World, New York, 1968
24. HITCHINS, K., The Romanians. 1774-1866, Oxford, 1996.
25. IOVAN, M., Filosofia şi crezul politic ale lui Vasile Goldiş, Editura Dacia, Cluj – Napoca, 2006.
26.ISAAC, J., C., Democraţia în vremuri întunecate, Ed. Polirom, Iaşi, 2000
27. ISĂRESCU, M., Dezbatere, “România 2010: constrângerile economico-financiare şi imperativele sociale”, BNR, Bucureşti, 22 iulie 2010.
28. LUPU, C., România sub presiunea războiului rece şi a dorinţei de integrare euro-atlantică, vol. I şi II, Editura „Alma Mater”, Sibiu, 2000 – 2001.
29. LUPU, N., Dacia romană şi Dobrogea romană. Perioada migraţiilor în Dacia, continuitatea daco-romană, formarea limbii şi poporului român, Sibiu, 1993.
30. MARIN, M., in,  „Standard money”, 9 August 2010.
31. Moscovice, Serge., Introduction a la Psychologie sociale, vol.2, Paris, Larrousse, 1973
32. Murgescu, B., România şi Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-2010), Editura Polirom, Iaşi, 2010.
33. NĂSTASESCU, R., Promovarea managementului strategic – condiţie a adaptării la schimbare a întreprinderilor româneşti, manuscris, Bucuresti, 2009.
34. NECULAU, A., Influenta sociala si manipulare comportamentala, in, „Revue Roumaine des Sciences Sociales”, Série de psychologie, 2, 1992
35. ONCIU, Alin, Convorbiri despre cultura şi civilizaţie în Munţii Orăştiei, manuscris, Hunedoara, 2010.
36. OPREANU, C., H., Creştinismul şi neamurile germanice în secolele IV – V în Transilvania, în EN, 5, 1995.
37. PĂUNESCU, A., Mesaje de pe patul de spital, Bucureşti, Manuscris
38. PÂRVAN, V., Contribuţii epigrafice la istoria creştinismului daco-roman, Bucureşti, 1911.
39. PETOLESCU, C., C., Dacia şi Imperiul Roman. De la Burebista până la sfârşitul antichităţii, Bucureşti, 2000.
40. PITARIU, H.D., Managementul Resurselor Umane: evaluarea performanţelor profesionale. Editura All Beck, Bucureşti, 2000.
41. POP, I., A., La crise de l’histoire ou la crise de la société contemporaine ?,in , le Séminaire International „Penser l’Europe” « Comment écrit-on l’histoire ? Conscience européenne et l’histoire des identités nationales », la IX – ème édition, Bucarest, l’Académie Roumaine, 8-9 Octobre 2010
42. PUŞCAŞ, V. – Adevărul, 5 septembrie 2010.
43. RADU, N., Antropologia existenţei, Editura FED PRINT, Bucuresti, 2003.
44. RADULESCU, A., Discurs, Banca  Nationala a Romaniei, in, Realitatea Tv, 30 Septembrie, 2010
45. RIGA, D., RIGA, S., şi colectiv, Cultura tradiţiei şi patrimoniului.Ctitorii, toponime şi eponime, în, Studii de Ştiinţă şi Cultură, an VI, nr.1, Universitatea de Vest “Vasile Goldiş”, Arad, martie 2010.
46. RIKER, W., T., Cum s-a înfăptuit România Modernă. Studiul unei probleme internaţionale, 1856-1866, Bucureşti, 1944.
47. ROSTOVTSEV, M., Social and economic History of the Roman Empire, I – II, Oxford, 1971.
48. RUSCU, D., L’abandon de la Dacie romaine dans les sources litéraires, A M N, 35/1, 1998.
49. SANDA, L., Despre adevar, Convorbiri, Manuscris, 2010.
50. SAFRAN, AL., Etica evreiască şi modernitatea, E. Hasefer, Bucureşti, 2005.
51. SAFRAN, AL., Israel dans le temps et dans l espace, in, Themes fondamenteaux de la spiritualite juive, Paris, E. Payot, Paris, 1980
52. SCURTU, I., Istoria României în anii 1918-1940. Evoluţia regimului politic de la democraţie la dictatură, Bucureşti, 1996.
53. SCURTU, I., Istoria contemporană a României, 1918-2001, Bucureşti, 2002.
54. SILVESTRI, A., Al cincilea Patriarh, Ed. Carphatia Press, Bucureşti, 2007.
55. SIMION, E., Mythisation, mystification et démystification dans l’histoire, in, le Séminaire International „Penser l’Europe” « Comment écrit-on l’histoire ? Conscience européenne et l’histoire des identités nationales », la IX – ème édition, Bucarest, l’Académie Roumaine, 8-9 Octobre 2010
56. SOULET, Fr., J., Istoria comparată a statelor comuniste din 1945 până în zilele noastre, Iaşi, 1998.
57. STAN, G., Prea Fericitul Teoctist, Patriarhul României, Ed. Institutul Biblic Ortodox, Bucureşti, 2005.
58. SZULC, T., Pope John Paul II: The Biography, Ed. Simon & Schuster Adult Publishing Group, London, 2007.
59. TANASESCU, Florian., RUGINA, Dan., Despre identitatea nationala. Convorbiri, Manuscris, Iulie 2010.
60. TORRINGHTON, D. L.; HALL L. (1991). Personnel Management. A New Approach, 2nd edition, Pretince – Hall Int. (UK) LTD, 41
61. VERBONCU, Ion, Management – intrebări şi răspunsuri, Ed. Holding Reporter, Bucureşti, 1996
62. VULPE, A.; ZAHARIADE, M., Geto-dacii în istoria militară a lumii antice, Bucureşti, 1987.
63. VEYNE, P., Comment on ecrit l historire suivi de Foucault revolutionne l histoire, Paris, FR, Edition de Seuil, 1978.
64. ZUB, Al., Discours historique et identité nationale dans l’espace cultrel  roumain, in, le Séminaire International „Penser l’Europe” « Comment écrit-on l’histoire ? Conscience européenne et l’histoire des identités nationales », la IX – ème édition, Bucarest, l’Académie Roumaine, 8-9 Octobre 2010
65. ZUGRAVU, N., Geneza creştinismului popular al românilor, Bucureşti, 1997.
XXX Fontes Historiae Dacoromanae, I, Bucureşti, 1964; Fontes Historiae Dacoromanae II, Bucureşti, 1970.
XXX Tratatul Uniunii Europene, Editura Lucreţius, Bucureşti, 1997.
XXX ULB, Sibiu, Manuscris referitor la Strategia Nationala de Aparare,Universitatea „Lucian Blaga”, Facultatea de Relatii Internationale si Stiinte Politice, Sibiu,  2010
XXX Wikipedia Encylcopedie, Romania, Epoca fanariotă, în, www.wichipedia.com


[1]Profesor universitar dr. Nicolae RADU (radovany@yahoo.com) este comisar şef în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor; absolvent al Academiei Naţionale de Informaţii, al Facultăţii de Istorie, dar şi al Colegiului Naţional de Apărare, deţine două doctorate, unul în psihologie şi unul în filologie; autor şi coautor la mai multe cărţi cu tematică legată de psihologia militară, de securitate şi apărare, cu numeroase articole şi comunicări ştiinţifice centrate pe teme de interes desprinse din psihologie, istorie, antropologie socială şi psihologia organizaţiilor teroriste, desfăşoară activităţi didactice la mai multe universităţi din ţară.

[2] Ghiorghiasa, St.; Mardirossian, J., Europa 2015, Hartă, în, Calul troian al Americii, AlterMedia România, 19. 06. 2004.



No comments:

Post a Comment