MANAGEMENT ŞTIINŢIFIC ŞI CONCEPTUL
DE ERGOPSIHOMETRIE
IN EVALUAREA PERSONALULUI DESTINAT
MISIUNILOR SPECIALE
Prof.univ.dr. Nicolae Radu
E.mail:
radovany@yahoo.com
Abstract: Identifying challenges, solutions and justification outlining new
strategies of action in response to the challenges of asymmetric conflict
characteristic of the new millennium III, the subject of constant concern in
the selection of specialized structures for the execution of special missions
staff, the composition of the national security system, namely those of
Ministry of Defence, Ministry of Administration and Interior, Romanian
Intelligence Service and not least the Protection and Guard service. In
response to these concerns, the study has proposed a specific management
activities radiography deep selection of personnel for special missions. In
this sense, the knowledge has been done by psychologists military experience,
after the Second World War laid the foundations for the development of
selection techniques. Such was designed AGCT (Army General Classification
Test), applied to no more than 12 million soldiers. Alongside were built and
other batteries of tests used in selection for different special weapons. A performance-oriented
test was built by the Office of Strategic Services (OSS)
and U.S.
Special Operations Executive (SOE) in the United Britanie.Odată with WWII
emphasis has shifted from intelligence testing, and testing of specific skills
. In 1947 was published DAT (Differential Aptitude Test The), became, after
periodic reviews, one of the most popular batteries of aptitude tests.
Keywords: differential skills, interpretative
solutions, intelligent profile
1.
Managementul
stiintific
Frederick Taylor, cunoscut ca părinte al managementului ştiinţific, a
subliniat nevoia observării pe cale empirică (examinarea unor fenomene reale),
a analizării şi experimentării şi considera că managerului îi revine rolul de a
descoperi cea mai bună modalitate de desfăşurare a muncii sub îndrumarea sa.
Abordarea lui Taylor
a fost aceea de a analiza fiecare post în vederea identificării elementelor sau
mişcărilor distincte care alcătuiesc munca fizică. Următoarea sarcină era aceea
de a observa modul în care aceste elemente puteau fi reproiectate sau
modificate în aşa fel încât să fie definită cea mai bună sau mai rapidă metodă
de a munci. La baza acestor cercetări stătea accentul pus pe eficienţă.
Frederick Herzberg analizează, la fel ca şi Taylor, elementele de bază ale
postului, preocuparile sale fiind sustinute, din perspectiva scolii
comportiste, de numerosi specialisti reputati, intre care amintim:
nord-americanii D.Mc.Gregor, Ch.Arghiris, H.Simon, R.Lickert, francezul
M.Crozier, italianul Moreno, germanul R.Weber, rusul M.Gvisiani, si nu in
ultimul rand polonezul J. Indraskiewicz. În timp ce Taylor dorea să facă munca mai simplă (mai
multă muncă şi mai puţin efort), Herzberg credea în caracterul de provocare al
anumitor aspecte ale postului, capabile să îi motiveze pe muncitori. Angajaţii
care simt că postul lor reprezintă o provocare simt că îşi aduc în mod real
contribuţia, fapt ce determină creşterea şi dezvoltarea lor personală. Herzberg a fost printre primii
care au subliniat că este necesar ca managerii să acorde atenţie condiţiilor
elementare de muncă.
2.
Ergopsihometrie
Considerand cele prezentate si urmarind schema de organizare a examenului
psihologic, propusa de Allport (1981) ce aduce in prim plan necesitatea
cunoasterii sistemelor psihofizice: constitutie, temperament, aptitudini si
inaptitudini; organizarea dinamica a personalitatii; sistemul relational etc.,
nu lipsit de semnificatie este si conceptul de „Ergopsihometrie” (Ergopsychometry).
Apreciat ca pivot central al examenului psihologic si desprins din
practica de lucru a sistemului de selectie psihologica specific si structurilor
austriece de aparare nationala, conceptul Ergopsihometrie este centrata pe cunoasterea inteligentei, drept ca o conditie
necesara si fundamentala pentru atingerea performantei profesionale. In
cunoasterea inteligentei se evalueaza factorul general ”g” verbal si nonverbal,
rationamentul si memoria, utilizandu-se tesste psihologice, precum: Scala de Inteligenta Wechsler; Matricele
Factoriale Raven; Testele Domino( D70; D48) etc.
De asemenea, in cadrul conceptului de ergopsihometrie se determina nivelul
de dezvoltare si a altor trasaturi,
precum: puterea de concentrare,
capacitatea perceptiva, precizia si inteligenta practica, determininandu-se,
in cele din urma, raportul
performanta- potential. Parte a acestui concept este si rezistenta la stres. Aceasta
presupune administrarea, in conditii normale/ neutre, a unor teste, si ulterior
aplicarea unor forme paralele ale
testelor initiale, dar in conditii de suprasolicitare fizica si psihica. Toleranta la frustrare, stresul mintal,
respectiv indeplinirea unor sarcini in conditii de zgomot si alti factori
stresori, rezistenta fizica, urmarita prin exercitii fizice cu un nivel ridicat
de solicitare dar si prin mars pe distante mari, sunt componente ce fac
obiectul evaluarii rezistentei la stres.
In acest context, o serie de anchete privitoare la utilizarea analizei
muncii, ca practică în managementul de personal, au dus la concluzia că în SUA
mai puţin de 40% dintre psihologi utilizează o metodă sistematică de analiză a
muncii, dar în Olanda 70% din cei intervievaţi în această problemă folosesc în
practica lor analiza muncii (Algera & Greuter, 1998).
2.1.Ce este analiza muncii ?
Analiza muncii
este procesul prin care se stabileşte colecţia de sarcini necesare atingerii
obiectivului unui anumit post de muncă (Pitariu, 2003). De retinut este faptul
ca analiza muncii este cea mai importantă acţiune de personal, inclusiv în
aceea de proiectare a strategiei de selecţie a personalului. Analiza muncii are în vedere cele două
aspecte importante, analiza sarcinilor de muncă (job description) şi analiza
implicaţiilor psihologice ale muncii (job specification). Analiza
sarcinilor de muncă ne pune în temă cu criteriile de eficienţă profesională pe
care trebuie să le atingă deţinătorul unui post de muncă.
Fig.1. Componentele analizei postului
Sursa: L. Byars, L. Rue, Human Resource Management, IRWIN,
Sursa: L. Byars, L. Rue, Human Resource Management, IRWIN,
Homewood, Illinois, 1987
2.2.Analiza funcţională a muncii
Autorul metodei, Fine
S. (apud Pitariu, 2003) a avut în vedere faptul că adesea cei care fac analiza
muncii înregistrează eronat datele şi rezultatele observaţiei activităţii de
muncă, prin utilizarea inadecvată a unor cuvinte şi concepte. Prin urmare el a
intenţionat prin această metodă să efectueze un control mai riguros al
gramaticii/limbajului folosit în analiza muncii.
Ideea de bază este că
trebuie făcută o distincţie între ceea ce deţinătorul postului face şi ceea ce
el obţine ca rezultat al muncii sale. Pitariu (2003) îi aminteşte pe Fine şi
Cronshaw, care abordează procesul muncii dintr-o perspectivă sistemică. Aceştia
vorbesc de interacţiunea a trei componente principale: munca, muncitorul şi
organizarea muncii. Punctul de start este organizarea muncii, al cărei obiectiv
constă în realizarea unui produs sau serviciu. Muncitorul participă la
realizarea produsului din considerente personale legate de subzistenţă şi/sau
dezvoltare. Ambele categorii de obiective le întâlnim în procesul muncii,
concentrat pe realizarea unui produs.
Analiza funcţională a
muncii se bazează pe faptul că orice activitate de muncă poate fi descrisă prin
trei dimensiuni: oameni, date şi obiecte. Aceste dimensiuni acoperă fiecare o
sferă largă de activităţi: interacţiunile cu oameni, date (includ întreg
spectrul de informaţii, idei, statistici s.a.) sau obiecte (include orice
obiect tangibil atins sau mânuit, precum maşinile complexe, cărţile etc.). Un
număr de verbe au fost scalate pe o scală ordinală, pentru fiecare dintre cele
trei categorii funcţionale (Pitariu, 2003).
Utilizarea uneia sau
alteia dintre metodele şi tehnicile de analiză a muncii depinde de avantajele
şi dezavantajele fiecărei metode, precum şi de posibilităţile de utilizare
combinată sau convergentă a mai multor metode şi tehnici.Alegerea uneia sau mai
multor metode de analiză a muncii poate fi realizată în funcţie de:
Ø scopul analizei;
Ø tipurile de date şi informaţiile necesare;
Ø gradul de detaliere ş de precizie cerut;
Ø consumul de timp necesar pentru efectuarea analizelor;
Ø informaţiile disponibile;
Ø eficacitatea metodelor în obţinerea, prelucrarea şi analiza datelor
necesare.
2.2.1.
Metoda incidentelor critice in cunoasterea psihologica
Inspirate din studiile
lui Galton (1885) şi ale lui Gordon (1947, apud Pitariu, 2003), care se bazau
pe culegerea şi analiza cazurilor anectodice întâlnite într-o activate, tehnica
presupune colectarea de evenimente desprinse din observarea comportamentului în
situaţii care reclamau rezolvarea unor probleme practice. Incidentul critic
desemnează orice acţiune umană observabilă, care este suficient de completă
pentru a permite efectuarea de inferenţe şi practici privitor la o anumită
activitate. În acest sens, un incident critic trebuie să răspundă la 4
criterii:
1.
activitatea umană observată să fie
distinctă, izolată, constituind un caz aparte;
2.
situaţia definită să permită
studierea cauzelor şi efectelor, permiţând desprinderea a ceea ce este
semnificativ în activitate;
3.
situaţia să fie relatată clar;
4.
incidentele relatate să reprezinte
cazuri extreme de comportament (pozitiv sau negativ).
Analiza şi prelucrarea
incidentelor relatate întreprinsă în cadrul Aviation Psychology Program
(Flanagan, 1955, apud Coldea, D., 2004), presupune o activitate iniţială de
grupare şi clasare a acestora în categorii în funcţie de obiectivul cercetării.
Dezavantajul metodei constă în faptul că relatarea incidentului poate fi
inexactă, exprimând mai mult dispoziţia afectivă a celui anchetat cu privire la
situaţia relatată, decât un comportament real (Pitariu, 2003). Se recomandă ca
un incident să fie relatat într-o manieră precisă, sub forma elementelor
observabile, fără interpretări şi să fie cules imediat după producerea unui
eveniment (Manolescu, 2001).
In loc de concluzii:
·
Competenţa profesională este un
proces în continuă schimbare, proces care trebuie avut în vedere de fiecare
organizaţie supusă unui proces de evaluareş
·
Cu cât mai multă informaţii
obţinem din cât mai multe surse, cu atât putem înţelege mai bine postul
(Pitariu, 2003);
·
Majoritatea analizelor muncii ar
trebui să includă consideraţii asupra contextului muncii şi a cerinţelor
psihologice;
·
Alegerea metodelor şi tehnicilor
de analiză a muncii este dependentă de natura profesiei analizate. În practică
se recomandă ca în analiza muncii să se
utilizeze mai mult decât o singură metodă de investigare (Ombredane &
Faverge, 1955);
·
Sistemul
propus şi în scopul avizării periodice a personalului destinat misiunilor
speciale nu urmăreşte formarea unor automatisme, aşa cum se poate crede la prima
vedere, ci oferă strategii acţionale de ripostă antiteroristă, în situaţii de
risc neprevăzut;
BIBLIOGRAFIE SELECTIVA
ACKERMAN,
P.; HUMPHREYS, L.G., Individual differences theory in industrial and
organizational psychologhy, dupa,
DUNNETTE M.D. şi HOUGH M., Handbook
of industrial and organizational psychology (2nd ed., vol.I), Palo Alto,
CA: Consulting Psychologists Press, 1990
ALBU, M., Construirea şi
utilizarea testelor psihologice. Ed. Clusium, Cluj- Napoca., 1998
ALLPORT, G.W., Structura si
dezvoltarea personalităţii. Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica,
1981
ARMSTRONG, M., Managementul
resurselor umane. Manual de practică, Editura Codecs, Bucureşti, 2003
ARVEY, R.D. şi SACKETT, P.R. Fairness
in selection: Current developments and perspective, dupa, SCHMITT H. şi
BORMAN W.C., Personnel selection in organizations, San Francisco: Fassey
– Bass, 1993
AUSTIN, T. J. şi colectiv, Sistematics
in Public Sector Assessment: A Framework for Developing and Selection Systems,
în, „Human Performance”, Ohio State University, 1996
BONNAIRE, M.,M., şi colectiv, Tehniques
modernes de choix des hommes, A.N.D.C.P. – A.E.D.P., Paris – Bruxelles,
1978
BREVIL,A., La selection du
personnel. Paris, 77-112, 1977
BURDUŞ E., CĂPRĂRESCU GH., Fundamentele managementului organizaţiei, Ed. Economică, Bucureşti,
1999
CRACSNER,
E.,C. ; PRISACARU, A., Particularitati
ale cunoasterii integrative a personalitatii in mediul militar. Prelegere, “Simpozion de Psihologie”,
Jandarmeria Română, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, 2006
IOSIF, GH., Managmentul
resurselor umane. Psihologia personalului, Ed. Victor, Bucureşti, 2001
LAUOEGIE, M.S. La technique de
l’interview pour la selection du personnel, în, „Le Travail Humain”, tom
XXIV, nr. 1-2, Paris, 1961
LEFTER, M.; MANOLESCU, A., Managementul
resurselor umane, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1995
MICLEA, M., si
colectiv , Platforma de
testare Cognitrom Assessment System (CAS), in,
http://cognitrom.no-ip.info/download.html, 2006
MINULESCU, M., Chestionare de
personalitate în evaluarea psihologică, Garell Publishing House, Bucureşti,
1996
MITROFAN, N. ŞI MITROFAN, L., Testarea
psihologică. Inteligenţă şi aptitudine. Editura Polirom, Iaşi, 2005
NICOLESCU, O., (coord.), Managerii şi managementul resurselor umane, Ed. Economică,
Bucureşti, 2004
PITARIU,
H., La selection psychologique du personnel, in, Le Travail Humain, 131-140, 1977
PITARIU, H., Managementul
resurselor umane: Măsurarea performanţelor profesionale, Ed. All,
Bucuresti, 1993
PITARIU, H..&
ILIESCU, D., Spectrum CPI 260 TM- Ro, Universitatea „Babes Bolyai”,
Cluj- Napoca, 2004
RADU, I., Depăşirea unor clişee
metodologice în cercetarea psihologică, în
„Revista de psihologie”, 1984
ZAPAN, Gh., Cunoasterea si aprecierea
obiectiva a personalitatii. Bucuresti, Editura Stiintifica si
Enciclopedica., 1984
No comments:
Post a Comment